ge5239
Fick nyligen pekat på http://brutalablommor.se med massa köttätande växter.

Tänkte höra vad det finns för erfarenheter med att driva upp från frö till funktionell växt?
Är det svårhanterat? Är det smått omöjligt?

Mina kunskapsnivåer är väl inte direkt jättehöga, är det ngn idé alls att ens försöka då? Minimiorder är trots allt på 215kr på fröer.
Verkar dock grymt coolt, så vore kul om man fick igång något ;)

Växer det snabbt? Tar det ett år innan den fått en cm? Hur lång tid tar det innan det börjar gro?

*min första egna tråd ;)
cecland
Jag tyckte att det var svårt i alla fall.

Köpte frö av Sarracenia flava på Kew gardens förra året (det var ett set med frö, jord och kruka för barn så jag tyckte inte att det borde vara så svårt). Sådde fröet, satte sådden i två veckor i kylskåp för stratifiering (enligt instruktionen). Sen tog jag fram den, hade den i österfönster under plastpåse och i vattenbad (med avjonat vatten, är ungefär som destillerat vatten) enligt instruktion. Ett halvår senare hade den fortfarande inte kommit upp. Sen råkade jag glömma vattna och jorden torkade. Då slängde jag den för jag hade tröttnat.

Kan rekommendera denna sida: http://www.sarracenia.com/faq.html
De skriver att egentligen ska man ha dom i terrarium eller ute, inne trivs de inte. Fast de tipsar om vissa sorter som trivs mindre dåligt inne än andra.
ge5239
åh fan, låter ju "kul".
kanske skulle man smita ner till plantagen under veckan och köpa ngt färdigt istället då, för de verkar fräcka, och kostar de 160kr online (plus frakt 100:- ) så kanske det ligger ungefär på de priserna där också.

för det kan väl knappast vara ovanligt med sådant här i fullvuxen form?
cecland
Jag såg några olika sorters köttätare på coop forum någon gång t. o. m.
Mitt ex köpte en sån, den överlevde någon månad i alla fall. (Fast han är inte känd för att ha gröna fingrar iofs)
MariaS
Jag har några olika sorters Sarracenia (Flugtrumpeter) som bor i min damm sen fyra år tillbaka. Köpte färdigt på Brutala Blommor och satte ut direkt. Några av trumpeterna vissnar ner under vintern, men så snart solen visar sig med lite värme, sticker det snart upp nya trumpeter som framåt eftersommaen tippar av alla goda insekter som de har fyllt sig med.
Ally
CITAT (cecland @ 13-06-2007, 18:09) *
Köpte frö av Sarracenia flava på Kew gardens förra året (det var ett set med frö, jord och kruka för barn så jag tyckte inte att det borde vara så svårt).

Min son (7 år) hade fått såna paket, med frö, jord och kruka under julklappsutdelning på skolan... Vi såde frön i December, vattnade då, la över en liten plast påse, och sen hade den på fönsterbreda ... Glömde bort för det mesta, så den hann torka ut flera gånger... Men runt mars kom en liten liten skott. Tänkte nästan det var nåt ogräs frö ... men efter nån månad till kom dom små små "klor" som köttätande växter har. Sen kom en till skott, och en till. Så nu har vi tre pytte små plantor, inte mer en ett par millimeter långa blad och "klor" (ett blad par och ett klor par på varje planta).... Ett halvt år efter sådd, och tre månader efter skottet först kom upp!
För några veckor sen tog jag bort plast påsen ... Och nu är det ännu större risk att glömma bort och vattna (sprang dit nu att kolla, och ja, det var torr, och hmmm ser nästan döda ut...)
Det var roligt att se dom första små klor, och mata en liten fluga med en nål....
Men annars jobbigt att vänta...................!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon