Full version: Hoya, Hoya, Hoya
stennie
Måste bara få visa denna söta som slog ut i dag!

Hoya glabra
[attachment=4009:glabra2.jpg] [attachment=4010:glabra.jpg]
drutten25

Den var verkligen fin, jättegrattis. wub.gif
Maria i Helsingborg
sick.gif < Maria, grön av avund!
Tosan
Jättefin!
Är det en sån som luktar? Jag har en med vita stjärnlika blommor som jag kämpat för att få att blomma, Den är så fin när den gör det. När den äntligen gjorde det blev jag tvungen att ta bort blomman, visst luktar den gott, men så mycket så man mår illa, särskilt på kvällen...
Sailor Pluto
Oj, vilken tjusig blomma yes.gif ! Har bara lyckats få två av mina hoyor att blomma, Hoya lacunosa och Hoya lacunosa "Tove". De var väldigt blyga ända tills de fick akvarievatten istället för vanligt giggle.gif . Så nu luktar det ros på hela övervåningen. Sniffade på "Tove"-blommorna på nära håll och då luktade det nästan lite mandelmassa.
maimiti
Tjusigt wub.gif
sqrulan
yaay.gif
GRATTIS,va jätte fin.
stennie
Glabra luktar inte speciellt mycket, man måste sticka näsan ända in för att känna doften.

Däremot denna, thomsonii, doftar något alldeles otroligt. T.o.m innan blommorna har slagit ut doftar den, jag sprang och tittade i alla andra för jag trodde jag hade missat något, men det var thomsonii.

[attachment=4151:Thomsonii.jpg] [attachment=4152:thomsonii2.jpg]
Isa2000
jättefina, båda två! bravo.gif
Tosan
Den var superfin den med! Synd bara att de ska lukta så mycket..Tråkigt om man inte står ut med dem när de är som vackrast
yenny
Grattis till fina glabra och thomsonii bravo.gif
kikki
Så flott den var, du er heldig som får de til å blomstre så fint bravo.gif Hilsen fra kikki
Hannifer
Jättefina! smile.gif Men hur har du lyckats få tomsonii att blomma mitt i sommaren???
stennie
Hmmm, Jag visste inte att den inte brukar blomma om sommaren.
Den hänger i ett ganska mörkt hörn, kan det vara det?!
Det är första gången den blommar!

Men det är samma med calycinan som Biggan har, min brukar blomma till Jul, men jag har fått någon klase på sommaren också.
Biggan_
CITAT (stennie @ 19-06-2007, 15:28) *
Hmmm, Jag visste inte att den inte brukar blomma om sommaren.
Den hänger i ett ganska mörkt hörn, kan det vara det?!
Det är första gången den blommar!

Men det är samma med calycinan som Biggan har, min brukar blomma till Jul, men jag har fått någon klase på sommaren också.

Dom vet nog inte om att det är sommar! crazy.gif
Är det samma sak med Bellan? Fick några skott av min sambos mamma i höstas och där är knoppar i den också nu.
Din är ju också läcker Stennie! Så fina färger! Jag är lite avundsjuk nu! rolleyes.gif
yenny
bellan brukar blomma hela sommaren hos mej. så det är nog rätt årstid för den.
sqrulan
CITAT (yenny @ 21-06-2007, 11:05) *
bellan brukar blomma hela sommaren hos mej. så det är nog rätt årstid för den.

Min bella blommar också jätte mycket nu,den hänger i soligt söderfönster.Med allt
för mycket sol brukar jag vika för persiennen en aning.
titti49zon6
Jättefina hoyor

Hos mig blommar just nu Hoya carnosa var.variegata på bilden och lacurnosa Tove, minibella och vanliga Bellan som blommat sen jultid och fortfarande är full i blommor

[attachment=4289:IMG_1141.JPG][attachment=4289:IMG_1141.JPG]

Biggan_
Tack, då är det inget fel på min Bellas blomvanor då! biggrin.gif

Så fina hoyor ni har! wub.gif
Jag visste inte att det fanns två olika Bellor, undrar vilken jag har då?
yenny
Jag tror det finns två (vet inte om det finns fler) Jag har bella och bella variegata. (den har vita bladkanter)
stennie
Hoya pubicalyx, blommar just nu på jobbet!

[attachment=4869:PICT0004.JPG] [attachment=4870:PICT0011.JPG]
yenny
Å så vacker wub.gif Jag hoppas min vill sätta lite blommstänglar snart.
sqrulan
wub.gif Jätte fina blommor,GRATTIS!
sudden
underbara hoyor!

men finns det någon "spottfri" hoya?

vad jag vet så spottar dem ju och är inte så nyttiga för djur... jag har ju både hund och katt och vill inte orsaka dem magknip biggrin.gif
stennie
CITAT (sudden @ 08-07-2007, 12:09) *
underbara hoyor!

men finns det någon "spottfri" hoya?

vad jag vet så spottar dem ju och är inte så nyttiga för djur... jag har ju både hund och katt och vill inte orsaka dem magknip biggrin.gif

Vad menar du att dom spottar, menar du den vita saften? Det är väl ingen större fara.
Jag har både hund och katt och dom har aldrig rört blommorna!
sudden
CITAT (stennie @ 08-07-2007, 14:36) *
Vad menar du att dom spottar, menar du den vita saften? Det är väl ingen större fara.
Jag har både hund och katt och dom har aldrig rört blommorna!

ja jag menar just den... katterna och hunden kan ju vara framme om det hamnar droppar på golvet...
stennie
Men den vita saften kommer ju bara fram om man skadar växten, och så mycket kommer inte ut att det är så farligt !

sudden
CITAT (stennie @ 08-07-2007, 18:28) *
Men den vita saften kommer ju bara fram om man skadar växten, och så mycket kommer inte ut att det är så farligt !

jaha jag hade för mig att hoyans blommor spottade ibland helt naturligt bara för att biggrin.gif därför har jag alltid slagit bort tanken att köpa en hoya pga mina djur... men då kanske man skulle ta och införskaffa sig en liten hoya när man hittar den rätta biggrin.gif
stennie
Tycker jag! tummenupp.gif
yenny
Från vissa hoyor kan det ibland droppa nectar ifrån själva blomman (när det blommar alltså) Fast det är helt ofarligt.
Eva i Västerås
CITAT (Tosan @ 16-06-2007, 21:40) *
Den var superfin den med! Synd bara att de ska lukta så mycket..Tråkigt om man inte står ut med dem när de är som vackrast

Jo, min svärmor plockar alltid av knopparna innan dom slår ut. Hon får ont i huvudet av doften.
Hon har huset fullt av carnosa och dess varianter, så det blir mycket plockande.
Mina (skott från hennes) får däremot blomma.
Fast nu verkar dom inte blomma lika mycket. Reaktion på flytt?
Biggan_
CITAT (stennie @ 07-07-2007, 14:21) *
Hoya pubicalyx, blommar just nu på jobbet!

[attachment=4869:PICT0004.JPG] [attachment=4870:PICT0011.JPG]

Denna har jag ju missat! Så vacker färg! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon