Full version: Pelargoner
Alba
Hur har det gått för er med Pelargonerna från Odla.

Jag köpte 4 sorter. De är idag inte mycket större än då jag planterade dem. Har dem inomhus än så länge. Vattnar med näring vid varje vattning.
Är det så att de kan vara lite sega i starten.
Bilderna jag lägger in är inte mina utan tagna från Odla då pellisarna såldes.

[attachment=4014:BICOLOR_...PELARGON.jpg] [attachment=4015:BURGUNDY...PELARGON.jpg]
Bicolor Änglapelargon Burgundi Änglapelargon

[attachment=4016:French_V...onalpel..jpg] [attachment=4017:Lotuslan...dig_pel..jpg
French Vanilla zonal Lotusland Brokbladig Pel.
Alexander-VG-zon3
mina från odla har jag ute och där har kommit ett par nya blad och dom blommar nu jätte fina plantor
Alba
Så konstig det blev. Ditt svar Flaxss ligger inne i mitt inlägg biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag ser inget alls ,, nåt fel på tråden . ser bara när jag skriver här

hmm nu ser jag lite men allt är helt rörigt texter å allt huller om buller
Cathis
Jag kan inte heller se något mer än ditt Alba,
såg de andra svaren nu när jag skulle svara.

Mina pelargoner har inte vuxit så mycket heller sedan jag fick dom.
Jag har mina ute nu men det har inte hänt så mycket lite nya blad och några små
blommor börjar titta fram. Fuchiorna har däremot börjat sätta fart nu.
Anki V
Tja, min änglapelargon är så här stor och då sitter alla tre sticklingarna tillsammans.

Även om de fortfarande är ganska så små så är jag ändå nöjd med mina köp.

[attachment=4019:Änglapelargon.JPG]

/Anki
Alba
Jag är också väldigt nöjd med köpet. Det var kraftiga och fina plantor.

Anledning till att jag frågar är att jag såg en fråga i annat forum om just Lotusen där den också vuxit sakta.

Jag har aldrig köpt stickling av pellisar förr ... bara stora färdiga plantor. Nu tänkte jag att det kanske är så att de växer sakta första året.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte heller om dom är sakta i början detta är första året med pelargoner för mig
Yin o Yang
Jag köpte 3 sorter och de har börjat växa till sig nu. Änglapelargonen och French Vanilla blommar, men inte den brokbladiga (finns dock knoppar). Förra året köpte jag också, men de blev inte lika bra som de jag beställde i år (tror jag var för snabb med att flytta ut dem).
Maria i Helsingborg
Jag har fram tills nu knipit av alla knoppar för att plantan ska lägga mer krut på att växa till sig.....
Jag köpte 3 st, fina exemplar och har satt 3 sticklingar i varje kruka.
Ramoth
Har också plantor från Odla. Livskraftiga och fina, men inte så stora - än i varje fall.
(Skulle gärna ta emot något "undertips" om hur man får fart på dem! Om det går vill säga. Kan hända är tålamod det enda som fungerar?)
Har släppt upp en knopp från den gula - Nyfiken som jag är. Det blev ljust grämgula knoppar och vita blommor. Inte särskilt gula med andra ord, men väldigt söta ändå wub.gif
Den blå fick mej dock verkligen att lyfta på ögonbrynet .... ohmy.gif
Där blev blommorna cerisa med vit mitt rotfl.gif
Ja, ja, bättre lycka nästa år rolleyes.gif
Men plantorna är som sagt pigga å fina yahoo.gif , å eftersom jag aldrig tidigare köpt varsig sticklingar eller från nätet tidigare så är jag nog rätt nöjd ändå.
Alba
Då det gäller French Vanilla...den gula.......ska man ge rejält med näring för att få gulare färg. Någon från Odla tipsade om det.
Ramoth
CITAT (Alba @ 14-06-2007, 17:54) *
Då det gäller French Vanilla...den gula.......ska man ge rejält med näring för att få gulare färg. Någon från Odla tipsade om det.

Ah! Det rådet ska jag genast följa !
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon