blåsippan
Häromdagen när jag spankulerade på gräsmattan såg jag att det var fullt av små sniglar med skal eller de heter kanske snäckor. De är ca 1,5-2 cm långa, ljusbruna med ett lite avlångt skal. Jag tittade i en naturhandbok och hittade en beskrivning som jag tyckte stämde. De kallade den vanlig bärnstenssnäcka eller mörk bärnstenssnäcka. Det står att de föredrar att leva vid vattendrag och våtängar. Inget av detta förekommer hos oss, hur kan de ha hamnat i min trädgård? Har de kommit med växter som jag köpt?
Är det någon av er som har drabbats av dessa snäckor? Är de farliga för min trädgård eller helt oförargliga?
KURT
De finns naturligt och har nog inte kommit med några växter. Endel snäckor kan äta endel i våra trädgåradar, men de brukar inte vara så stort problem. Snäckorna förökar sig inte så fort som spanska skogssniglar och är lättare att upptäcka (de är aktiva även på dagen om det är fuktigt). De tas också av fåglar och andra djur (igelkottar,).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon