Full version: Trångväxt?
Forgiatura
Hejsan hej,

Jag undrar vad växterna får för symptom om man planterar dem lite väl trångt i sin balkonglåda? Jag vill ju gärna trycka ner så mycket fint som möjligt, men har förstått att det finns begränsningar för hur mycket som funkar. Nu ser mina pelagoner ganska ledsna ut och jag undrar om det är för att det är trångt eller om de inte fått nåt annat de behöver,men jag misstänker att det är lite trångt och möjligen för lite jord?

Fenja
Jag misstänker att du kan ha rätt om du tryckt ihop dem! Plantera om dem, max 3 stycken pelargoner i en ordinär balkonglåda. Gödselvattna vid varje vattning 3-4 veckor efter omplantering.
Du har väl gjort hål i lådorna så att de inte står i vatten och ruttnar?
Mvh
Fenja
Forgiatura
Hur stora är ordinära lådor då? Jajemen, jag lådorna har hål i botten faktiskt. OJoj, jag känner vilken nybörjare jag är, men här kommer det: Vad innebär det att gödselvattna blommor? Finns det nån bra guide som tar upp alla såna här grundbegrepp som man stöter på lite härsomhelst på forumet? Toppa, sticklingar, gödselvattna, typer av jord, övervintring och annat common sense bland er blomkännare? dunno.gif
Fenja
Det är väl ca 90 cm längd som är vanligast. Blomgödning finns i flytande form på större livsmedelsbutiker, trädgårdsbutiker och så vidare. Jag brukar använda ett medel som heter Blåkorn. Det står på flaskan hur du ska dosera det.
Om du använder sökfunktionen här på forumet och söker på de ord du nämner så hittar du en massa förklaringar till vad det betyder!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon