Full version: sjuk-stugan
sunkan_85
hej jag har en körsbärs tomat planta med ljusa blad som sprider sig ut i från rot strängen i bladet, jag misstänker ljus brist vad tror ni?
jag saknar mycket kanske om brister som växterna visar fins det någon grund guide eller liknande.

använd gärna denna tråd om ni har problem som vi andra kan lära oss av.

//Niklas
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är de nedersta bladen som gulnar kan de vara utslitna och växten gör sig av med dem genom att suga ut näringen i dem.
Annars är det nog snarare näringsbrist dina plantor har (fast ljuset är ju inblandat i processen då växten tar upp näring).

Tomat vill ha stor jordvolym (ca 20 liter per planta) + vatten + näring(man kan plantera direkt i påskogödsel) + sol ger man det så brukar man inte få några större problem med bristsymptom.
sunkan_85
Okej, det är topp bladen som har gulnat men har flyttat den till ljusare plats och det börjar bli lite bättre jag har även ett sidskott som har dragit iväg och växt till sig bra helt utan gula blad den drog sig mot ljuset jag för odlade under lampa i början så jag misstänker att det bara var en fråga om ljusbrist.

tack för hjälpen

//Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon