Full version: Gjuta eget fågelbad?
annelito
Finns det någon här som gjutit ett eget fågelbad? Jag är ute efter att gjuta ett i betong och har tänkt gjuta en fot och sedan placera en skål ovanpå. Och sedan klä i mosaik. Är det någon här som redan gjort något liknande och har tips på hur man kan och inte ska göra?!
Kakaduan
Jag har gjutit ett, fast jag gjorde det i marken - utan pelare. Grävde en grop med rätt form, hade i betong, lade på kycklingnät och sedan mer cement. Vattnade ordentligt långt efteråt för att det inte skulle spricka.

Jag skulle inte gjuta en pelare om jag var du (betong är rätt dyrt, faktiskt). Skulle nog hellre köpa lecablock eller frosttåligt tegel och "bygga" en pelare. Enklare och billigare, tror jag. Om du ändå vill gjuta så finns det rör av hård papp/kartong som är gjorda för att gjuta plintar i bygghandeln.

Kakaduan

Alba
Någon gång, kanske i sommar, har jag tänkt prova på att gjuta så jag samlar på mig lite bilder för att ha tips.

Här är en skål som även går att ha som fågelbad på 3 pelare.

[attachment=4103:Hypertufa.jpg]
annelito
CITAT (Kakaduan @ 15-06-2007, 15:48) *
Jag har gjutit ett, fast jag gjorde det i marken - utan pelare. Grävde en grop med rätt form, hade i betong, lade på kycklingnät och sedan mer cement. Vattnade ordentligt långt efteråt för att det inte skulle spricka.

Jag skulle inte gjuta en pelare om jag var du (betong är rätt dyrt, faktiskt). Skulle nog hellre köpa lecablock eller frosttåligt tegel och "bygga" en pelare. Enklare och billigare, tror jag. Om du ändå vill gjuta så finns det rör av hård papp/kartong som är gjorda för att gjuta plintar i bygghandeln.

Kakaduan

Tack för tipsen! Man kan ju faktiskt, som du skriver, "bygga" en pelare och sedan klä med mosaik och foga emellan. Jag visste inte att betong är dyrt...då är det kanske bättre att bara se till att få till skålen och sedan fästa den på pelaren.
Tack!

Fast jag förstår inte hur du gjöt din form riktigt...om du lade i hönsnät...rann inte betongen igenom och täppte till alla ihåligheter? Jag har svårt att visualisera skålen du fick till... g.gif
Fröt
Min pappa har gjutit ett fågelbad till mig med "hjälp av" rabarberblad, blev jättefint giggle.gif
annelito
CITAT (Fröt @ 17-06-2007, 10:25) *
Min pappa har gjutit ett fågelbad till mig med "hjälp av" rabarberblad, blev jättefint giggle.gif

Det kan jag tänka mig blev fint! biggrin.gif
vaniljstången
Hej!

Jag har gjutit ett flertal plattor och fågelbad i betong. För att göra ett fågelbad bygger du upp en kulle med sand (till önskad skålning) och placerar ditt rabarberblad över det. Blanda betongen ganska tjock och lägg ut ett lager ca 4 cm över bladet. Täck med plast och glöm som sagt inte att vattna! Jag kommer gjuta ytterligare fågelbad ch plator idag, kan återkomma med bilder om allt vill sig väl!

För att få upp rabarberbladet kan du placera det på en större sten, det bilr jättefint!

Lycka till!

//Petra
Kakaduan
Jo, jag grävde en grop i marken med den form jag ville ha på fågelbadet. Smetade cement i hela gropen så att den var helt täckt runtom, kladdade fast kycklingnät i cementen och täckte nätet med ytterligare ett lager cement. Cementen skall alltså rinna ner och mura in nätet. Fågelbadet är alltså nergrävt i marken kan man säga, som en liten damm i gräsmatten. Kan nog inte förklara bättre...

Kakaduan
annelito
CITAT (Kakaduan @ 19-06-2007, 09:16) *
Jo, jag grävde en grop i marken med den form jag ville ha på fågelbadet. Smetade cement i hela gropen så att den var helt täckt runtom, kladdade fast kycklingnät i cementen och täckte nätet med ytterligare ett lager cement. Cementen skall alltså rinna ner och mura in nätet. Fågelbadet är alltså nergrävt i marken kan man säga, som en liten damm i gräsmatten. Kan nog inte förklara bättre...

Kakaduan

Aha! Då förstår jag bättre, jag trodde att det blev en skål som du sedan skulle lyfta ur marken och placera någonstans. Men nu förstår jag när du skriver att hönsnätet blev som en slags "armering" och att fågelbadet ligger kvar i marken. smile.gif
Piggeplopp
Hejsan!
Jag kan rekommendera denna sida för inspiration:

http://www.camillasgarden.se/camillasgarden.htm

En gammal kollegas fru. Se länkarna längst ner på sidan (Inspiration mm)

/Pia

annelito
CITAT (Piggeplopp @ 27-06-2007, 12:56) *
Hejsan!
Jag kan rekommendera denna sida för inspiration:

http://www.camillasgarden.se/camillasgarden.htm

En gammal kollegas fru. Se länkarna längst ner på sidan (Inspiration mm)

/Pia

Åh vad roligt och mycket fint att titta på! Tack för det! Här får man hejda sig för nu ploppar fler projekt upp i huvudet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon