annelito
Mitt emot mitt sommarställe växer det hallon. Det bor ingen i närheten av mitt hus så jag funderar på att flytta in hallonen till min egna trädgård. Kan man göra det? Bara så där? Gräva upp rötterna (är det långa rötter på hallonbuskar?) och sedan sätta ner dom i min jord? Eller är hallon en känslig buske?
Tosan
Ja, det går, men det kan ta flera år innan de ens växer upp igen. Jag flyttade en på gårn för 5 år sen, och den kom upp först ifjol har jag för mig, kanske året innan...
Åsa, mälardalen zon 2
Och gamla hallonplantor har i stort sett alltid en massa virussjukdomar, och växter med virus i sig etablerar sig sämre än växter som är friska. Är det goda hallon kan man chansa och flytta plantor men man bör flytta plantorna på våren eller hösten. Är det inte så speciellt goda och stora bär på plantorna kanske det är bättre att köpa friska plantor.
Anki V
Oh, milde tid…vill du flyta in "vild"hallon?

Jag gör allt för att få bort dom! På min tomt så försöker hela tiden hallonris, revsmörblomma och mjölkört att ta över, vilket innebär en evig kamp för mig.

Hallon kan du gå straxt utanför tomtgränsen för att plocka!

/Anki
annelito
CITAT (Anki V @ 13-06-2007, 22:30) *
Oh, milde tid…vill du flyta in "vild"hallon?

Jag gör allt för att få bort dom! På min tomt så försöker hela tiden hallonris, revsmörblomma och mjölkört att ta över, vilket innebär en evig kamp för mig.

Hallon kan du gå straxt utanför tomtgränsen för att plocka!

/Anki

Hahah! Ja inte vet jag...det var bara en tanke som slog mig. Visserligen kan jag ju plocka hallonen bara några meter från tomtgränsen, så jag kanske ska låta hallonen stå kvar där dom står?!

En dum fråga, är det smakskillnad på vildhallon och "tamhallon"? wink.gif

När man köper nya buskar, hur snabbt kan man tänkas få hallon till glassen? Redan i sommar? Eller senare i höst?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man shoppar krukodlade plantor (eller kraftiga barrotade plantor) PÅ VÅREN med en massa kraftiga skott som bildades året innan så får man bär redan första sommaren. Man kan odla många olika sorter för att få en lång skördeperiod.

I zon 3 kan du ev. också lyckas med hösthallon (som sätter bär på årsskotten), några sorter ska funka upp till zon 3.
annelito
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2007, 22:48) *
Om man shoppar krukodlade plantor (eller kraftiga barrotade plantor) PÅ VÅREN med en massa kraftiga skott som bildades året innan så får man bär redan första sommaren. Man kan odla många olika sorter för att få en lång skördeperiod.

I zon 3 kan du ev. också lyckas med hösthallon (som sätter bär på årsskotten), några sorter ska funka upp till zon 3.

Det måste jag kolla upp, hösthallon!

Tack, vad du kan en massa! Är du proffs inom trädgård eller bara "extremt intresse"?
mamamaggan
Det är skillnad i smak på vilda och " tama " hallon. De vilda smakar mer. Nöj dig du med att plocka vildhallon utanför tomten.

Har samma problem som Anki V , det kommer upp hallonplantor på tomten där jag minst vill ha dem. Men bären är ju goda förstås.
Tosan
CITAT (mamamaggan @ 13-06-2007, 23:02) *
Har samma problem som Anki V , det kommer upp hallonplantor på tomten där jag minst vill ha dem. Men bären är ju goda förstås.

Hehe, vi har en karaganhäck bakom vårat hus...Och där plockade vi massor av hallon förra sommaren giggle.gif
Gilbert
-Jag byggde upp en liten plätt dit jag flyttade flera vildhallon (som vuxit i en bergskreva). Framför satte jag amerikanska blåbär ("Putte").

Detta gjorde jag i våras och nu ser de jättefina ut och massor av hallon & blåbär är på väg! Skickar med en bild.
Lycka till med projektet biggrin.gif
annelito
CITAT (Gilbert @ 14-06-2007, 15:22) *
-Jag byggde upp en liten plätt dit jag flyttade flera vildhallon (som vuxit i en bergskreva). Framför satte jag amerikanska blåbär ("Putte").

Detta gjorde jag i våras och nu ser de jättefina ut och massor av hallon & blåbär är på väg! Skickar med en bild.
Lycka till med projektet biggrin.gif

Åh så gott! Undrar om jag inte ska ta och sno över dom där buskarna trots allt... tongue.gif Nu får jag rejält med beslutsångest!
Gilbert
Jag fick tipset om att ha dem lite upphöjt eller på annat sätt avgränsat så slipper man oroa sig för att hitta hallonbuskar i gräsmattan. rolleyes.gif
annelito
CITAT (Gilbert @ 14-06-2007, 20:35) *
Jag fick tipset om att ha dem lite upphöjt eller på annat sätt avgränsat så slipper man oroa sig för att hitta hallonbuskar i gräsmattan. rolleyes.gif

Bra tips!
Herbert Arvidsson
hej vi har inte hört talas om Tamhallon förut, men det lät ju kul, vildhallon låter mer bekant.En del tamhallon smakar lika bra som vildhallon, höst hallon smakar inte som tamhallon, men det beror mest på solen som inte är lika stark på hösten.Åsa i Mälardalen är proffs, så du kan lita på hennes råd.Vill du veta lite mer kan du läsa på vår hemsida, där står bland annat om att flytta gamla hallon till ny plats.Alltså www.hallonplantor.se Mvh Ingeborg och Herbert
annelito
CITAT (Herbert Arvidsson @ 15-06-2007, 18:40) *
hej vi har inte hört talas om Tamhallon förut, men det lät ju kul, vildhallon låter mer bekant.En del tamhallon smakar lika bra som vildhallon, höst hallon smakar inte som tamhallon, men det beror mest på solen som inte är lika stark på hösten.Åsa i Mälardalen är proffs, så du kan lita på hennes råd.Vill du veta lite mer kan du läsa på vår hemsida, där står bland annat om att flytta gamla hallon till ny plats.Alltså www.hallonplantor.se Mvh Ingeborg och Herbert

Nej, tamhallon var nog bara ett ord som dök upp i och med att vildhallon finns... smile.gif För att lättare förstå vad man menade.

Tack för goda tips! Ska genast kika in på hallonplantor.se och se hur det ska gå till att flytta gamla hallon.
Vad många goda tips man får här i forumet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon