annelito
Sådde sockerärtor för första gången i mitt allra första köksland för en vecka sedan och idag tittade ca 2 cm upp ur jorden från varje sådd ärta!! Vilken lycka!

Men vad ska jag tänka på så att jag sköter dom på det bästa sättet? Vad kan angripa sockerärtor? När kan man vänta sig att skörda av dessa?

Alla tips om sockerärtor tages tacksamt emot!
Tosan
CITAT (annelito @ 13-06-2007, 22:16) *
Sådde sockerärtor för första gången i mitt allra första köksland för en vecka sedan och idag tittade ca 2 cm upp ur jorden från varje sådd ärta!! Vilken lycka!

Men vad ska jag tänka på så att jag sköter dom på det bästa sättet? Vad kan angripa sockerärtor? När kan man vänta sig att skörda av dessa?

Alla tips om sockerärtor tages tacksamt emot!

Mina började titta upp lite igår biggrin.gif Sockerärter är jätteenkelt, tom jag klarar det. Bara de har nåt att klättra på och får en skvätt vatten ibland så är de ganska nöjda. De växer ganska fort, och när man fått första blomman dröjer det bara några dagar innan man får skörda, sen har man glädje av dem tills de fryser.
Kanske lite snigelmedel runt dem kan va att föredra.
annelito
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 22:26) *
Mina började titta upp lite igår biggrin.gif Sockerärter är jätteenkelt, tom jag klarar det. Bara de har nåt att klättra på och får en skvätt vatten ibland så är de ganska nöjda. De växer ganska fort, och när man fått första blomman dröjer det bara några dagar innan man får skörda, sen har man glädje av dem tills de fryser.
Kanske lite snigelmedel runt dem kan va att föredra.

ÅH! Då kan jag nästan bara luta mig tillbaka och vänta då! Vad spännande.
Snigelmedel? Var köper man sånt? Typ Plantagen och andra ställen som säljer växter och trädgårdsgrejer?

Ska man tänka på något när man skördar? Att inte skörda för tidigt? För många i taget? Eller kan man skörda så fort man tycker att skidorna ser lagom stora ut?
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar skörda ärtskidorna innan ärtorna svällt så mycket, titta på de du hittar i matbutiken ärtorna är inte speciellt stora i de ärtskidorna. Fast det går bra att skörda när de bara är pyttesmå bäbisar på någon centimeter men det blir ju inte så mycket mat, och man kan plocka alla ärtskidor som finns på plantan om man vill på en gång, plantan sätter fler ärtskidor.

Hos mig brukar det aldrig vara problem med snigelangrepp på sockerärtorna men jag har inga mördarsniglar.
annelito
Är det risk för att kryp tar sig in innanför skidorna så att man måste öppna och rensa dom innan dom äts?
Tosan
Man ska inte låta dem bli för stora, då blir de sega och torra.
Inga kryp kommer in, men det har hänt, dock inte ofta att sniglarna smakat på dem. Har du inte problem med sniglar annars så behöver du nog inte bry dig, annars kan du köpa snigelfritt överallt där man köper trädgårdsgrejjer tror jag, jag köpte min på statoil i Norsjö av alla ställen...
Åsa, mälardalen zon 2
Inte på unga ärtskidor men låter man skidorna sitta kvar och ärtorna sväller till ärtstorlek så ja då kan man behöva kolla (har vid några enstaka tillfällen hittat små larver i ärtorna), men baljorna är ofta ganska träiga när ärtorna är såpass stora så man brukar ändå öppna baljorna då.
Myrilla
Sådde mina på friland redan i mars eftersom det var så varmt. I förregår avnjöt vi första skörden. Lätt kokade till grillat. Så gott tummenupp.gif Värt att vänta på!
annelito
CITAT (Myrilla @ 14-06-2007, 11:00) *
Sådde mina på friland redan i mars eftersom det var så varmt. I förregår avnjöt vi första skörden. Lätt kokade till grillat. Så gott tummenupp.gif Värt att vänta på!

Åh vad jag längtar! tongue.gif
annchen
Sockerärtor är immuna mot allt i min trädgård. Pansarärtor, borde de heta! De kommer upp först av allt, klättrar helt obekymrat, tar sig igenom torka, kväver allt ogräs, fnyser åt sniglar och alla andra som vill äta upp dem, klarar sig lätt igenom stormar och ger en skörd som definitivt inte är i proportion med den mycket ringa arbetsinsatsen (peta ner ärta i hål; vattna... och detta på FRILAND i min omöjliga trädgård).

Jag behöver knappast tillägga att det blir sex sängar med diverse ärtor och bönor i år.

Anna
annelito
CITAT (desideo @ 16-06-2007, 23:47) *
Sockerärtor är immuna mot allt i min trädgård. Pansarärtor, borde de heta! De kommer upp först av allt, klättrar helt obekymrat, tar sig igenom torka, kväver allt ogräs, fnyser åt sniglar och alla andra som vill äta upp dem, klarar sig lätt igenom stormar och ger en skörd som definitivt inte är i proportion med den mycket ringa arbetsinsatsen (peta ner ärta i hål; vattna... och detta på FRILAND i min omöjliga trädgård).

Jag behöver knappast tillägga att det blir sex sängar med diverse ärtor och bönor i år.
Anna

Jösses! Låter som rena drömmen!!
Dom verkar växa fort när dom väl kommer upp, nästan så att man ser dom växa.

Hur äter/tillagar du ärtorna sen när du skördar? Äter dom råa eller kokar lätt eller...?!?
annchen
Sockerärtsfascistens doktrin:

Plocka dem när de är ABSOLUT PLATTA. Inga ärtor! Platta skidor!

Rensa bort ev. fnas.

Ångkoka dem mycket lätt. (Lägg en metallsil över grytan om du saknar ångkokningstillsats. Pastainsatsen fungerar också finfint.) Provsmaka kontinuerligt tills de är precis lagom krispiga.

Ät och njut.

Kan också tillagas i paket på grillen, eller, i synnerhet om de är lite gamla och sega, strimlas och tillsättas i en grönsakssoppa (min favorit; en enkel vichyssoise) under slutet av koktiden. Supergott.

Anna
Tosan
Inte för att det var mig du frågade, men jag svarar ändå... Här älskar vi råa nyplockade sockerärtor... Grabben har tjatat sen vi petade ner dem i jorden om det inte ska bli ärtskidor snart biggrin.gif
annchen
(Fast jag måste erkänna att jag helt glömt bort dem också.) Då blev det späda ärtor. Bort med skidorna, ner i kokande vatten en sekund (ungefär) sedan i en sallad med lax, äpple, avocado, babyspenat och dijonsenapsvinaigrette. Också uthärdligt.
Carin Fredlund
Snigelmedel - förutom de paket man köper på plantshoppar (dyra är de, men effektiva), så har jag fått lära mig att kaffesump är bra att strö ut. Vi har precis börjat testa den metoden, när vi tömmer sumpen i espressomaskinen. Så jag är inte helt säker på hur bra det fungerar än.

Sockerärter och supergott! För att inte tala om "salladsärter", tror jag de kallar sugar snap peas på påsen. De är verkligen tacksamma att odla. Dyra att köpa färska i butik också.
annelito
Hur ser era stöd ut till sockerärtorna och andra plantor som behöver stöd? Är ute efter inspiration!
Jonas70
Mitt stöd för sockerärtor är två höga pinnar som jag spännt en massa snören emellan så att de ska kunna använda dessa snörn för att sträva uppåt.
Eva 33c
CITAT (annelito @ 06-07-2007, 11:23) *
Hur ser era stöd ut till sockerärtorna och andra plantor som behöver stöd? Är ute efter inspiration!

Jag har pinnar med hönsnät emellan.
Tosan
Tidigare har jag haft pinnar som de fått klättra på, men de trasslar in sig så förb****** i varann. Men nu har jag två spaljeer, en för varje rad som jag satt fast i ganska smala brädbitar som jag slagit ner i marken. Funkar förträffligt!
annelito
Tack för allas tålamod angående mina ibland "knäppa" frågor...som den här:
När jag nu ska bygga stöd åt sockerärtorna, så hjälper jag ju dom upp på ställningen genom att tråckla in dom en liten bit på väg (alltså sockerärtorna), måste jag sen hålla koll på att dom klättrar på stödet allt eftersom eller hittar dom själva resten av vägen?
Eva 33c
De hittar själv. Och de kommer inte att fortsätta att "tråckla in sig" utan de kommer att fästa sig med små krulliga klängen.
annelito
Sockerärtorna blommar lite fortfarande men börjar mest gulna. Hann inte plocka av alla ärtskidor allt eftersom dom växte ut...så många hann bli tjocka och bulliga.

Hur gör jag nu när hösten kommer? Ska "ärtplantorna" grävas upp? Ska dom skäras av? Vad gör man liksom? För jag vill ju ha ärtor nästa år oxå. Är sockerärtor fleråriga eller är det bara det året man sår som dom finns? Och kan man torka och så ärtorna nästa år, som finns i skidorna nu?
Eva 33c
Sockerärtorna är ettåriga, de kommer alltså inte igen nästa år. i princip kan du spara ärtorna som bildats i fröskidorna och så nästa år. Men de bör få sitta kvar på plantan ända tills de torkat helt har jag läst. Jag har aldrig gjort det själv, eftersom jag brukar plocka alla ärter under säsongen. Hinner jag inte ta de ätmogna tar jag bort dem ändå för att plantan ska utveckla nya blommor och ärtskidor.
annelito
CITAT (Eva 33c @ 08-09-2007, 17:11) *
Sockerärtorna är ettåriga, de kommer alltså inte igen nästa år. i princip kan du spara ärtorna som bildats i fröskidorna och så nästa år. Men de bör få sitta kvar på plantan ända tills de torkat helt har jag läst. Jag har aldrig gjort det själv, eftersom jag brukar plocka alla ärter under säsongen. Hinner jag inte ta de ätmogna tar jag bort dem ändå för att plantan ska utveckla nya blommor och ärtskidor.

Tack Eva för dina svar! Nu vet jag hur jag precis hur jag ska göra. smile.gif
Awesome
Mina sockerärtserfarenheter:
Jag beskär min jättelika röda kornell tidigt på våren. Grenarna (upp till 1,5 m långa och förgrenade) sticker jag ned där jag tänker odla sockerärter, ungefär 10 cm mellan varje. Det brukar bli 3 rader med ca 50 cms mellanrum, grenarna i den mellersta raden pekar rakt upp och grenarna i de 2 yttersta raderna pekar in mot mitten. Längst upp väver jag ihop grenarna (kan behövas lite bast el.d.). Sedan sår jag ärterna runtom grenarnas bas. Plantorna klättrar hur bra som helst pga alla smågrenar. Efter skörden är det många av kornellgrenarna som har slagit rot. Dem flyttar jag till ställen där det behövs vindskydd - urpraktiskt och dessutom snyggt!
För att hålla sniglar borta, strör jag ut een rejäl rand med krossade äggskal runt odlingen. Det brukar funka bra.

Åsa
ingrid fuxwall
När ärtorna slutat ge "frukt" låter jag dem finnas kvar i landet och sedan vänds de ner eller fräses ner - ger näring till kommande odlingar
yayi
Har fått nya fina sockerärtor men vet ej hur de ska plockas bort från busken, ska man bara dra och knipsa av eller måste man använda sig av en sax?

Eva i Skåne
Det är enkelt att bryta av dom i fästet.
Smakligt spis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon