Tezzla
Mitt första inlägg i detta forum så hav förståelse för min okunskap crazy.gif Har köpt min livs första ros. En Grand Hotel busk/klätterros som jag planterat i stor kruka. Men jag gjorde en miss vid planteringen tror jag. Jag planterade rosen för högt så att själva ympstället kom ovanför jord. Vad gör jag nu? Rosen har satt igång att växa rejält och den ser ut att må alla tiders, ska jag ändå gräva upp den och plantera om den? Eller ska jag låta den vara fram till hösten kanske? Varför är det viktihgt att ympstället komma under jord? blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sitter ymstället ovan mark fryser det ofta bort under vintern (i marken blir det sällan lika kallt som det blir ovan mark) och kvar blir bara vildrosen man använt som grundstam samt är ympstället högt upp tycker jag man brukar få en massa rotskott från grundstammen.

Kan du inte höja marken vid rosen genom att ösa på kompostjord eller dyl?
Alexander-VG-zon3
jag hade planterat om den om du tänker ha den ute i vinter plus ev skydda krukan om den ska vara ute . du ska ha det 10-20cm under jord ytan så det inte fryser för mycket
Tezzla
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2007, 23:26) *

Hmm, jag tror inte det funkar eftersom rosen är planterad i kruka och ympstället är en bit upp blush.gif Om jag skulle ta och plantera om den väldigt försiktigt nu skulle den ta skada då? Det handlar ju bara om att trycka ned den lite djupare...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-06-2007, 23:26) *
Sitter ymstället ovan mark fryser det ofta bort under vintern (i marken blir det sällan lika kallt som det blir ovan mark) och kvar blir bara vildrosen man använt som grundstam samt är ympstället högt upp tycker jag man brukar få en massa rotskott från grundstammen.

ahh såg inte dig när jag skrev ,, förlåt
Tezzla
CITAT (flaxss @ 13-06-2007, 23:28) *
jag hade planterat om den om du tänker ha den ute i vinter plus ev skydda krukan om den ska vara ute . du ska ha det 10-20cm under jord ytan så det inte fryser för mycket

Den mår inte illa av en omplantering då? Den ser ju så himla gald och välmående ut nu så jag vill inte att den ska bli ledsen flirting.gif

Ja, jag ska ha den ute. Det är en frosttålig kruka som jag tänkte bädda in i något "varnt" hörn.
kerstin z5-6
Du kan lungt ha kvar den som den är i sommar -i höst tar du ut den ut krukan och GRÄVER ner den -med ympen under jord 10 cm
Sen kan du lyfta upp den i vår i krukodla igen -den överlever säkrast så
Tezzla
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2007, 15:33) *
Du kan lungt ha kvar den som den är i sommar -i höst tar du ut den ut krukan och GRÄVER ner den -med ympen under jord 10 cm
Sen kan du lyfta upp den i vår i krukodla igen -den överlever säkrast så

Tack Kerstin! wub.gif Nu känner jag mig lugn som en filbunke igen! yes.gif

Och tack till Åsa och Flaxss också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon