Kakaduan
14-06-2007, 08:14
Skrev fråga under trädgårdsprat och fick inga svar, så jag hoppas att det är mer "rätt" här.
Har precis anlagt en damm som behöver lite skugga mot söder. Funderade (mest på grund av dålig fantasi) på gullregn (eller vad som helst som inte blir ett stort träd). Lerjord och torrt med mycket sol är läget som gäller. I närheten har vi schersmin och syrener, så det vill jag inte ha.
Men vad tror ni om skuggmoreller??? De blir väl inte så stora? Fast de kanske tar 100 år på sig att bli 2 meter höga? Andra förslag på något som kan stå vid dammkanten och skugga lite?
Kakaduan
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2007, 09:15
Skuggmoreller ska kunna bli uppåt 4m, och 100år tar det inte heller skuggmoreller växer gaska kraftigt som unga samt de har inte så lång livstid så jag tror inte ens att moreller brukar kunna bli 100år.
Vet inte i vilken zon du bor men om det inte är i norra sverige skulle du ju kunna ha sötkörsbär ympad på den svagväxande grundstammen Gisela5, de träden blir ofta bara runt 2-3m höga.
Skuggmoreller växer supersnabbt, när den trivs 1 meter per år minst. Om jag inte tolkat sorterna helt fel så har jag nog sett moreller som är 5-6 meter höga också.
Beroende på vilken zon du har, fundera på Silverpäron eller ett glanskörsbär invid gullregnet (=skirt träd med illröd stam brevid gullregnet som på vintern visar sina gröna grenar), en Maackia amurensis kanske (kan välla åt ett håll med vackert bladverk), eller där det är mycket torrt en slånbuske som du stammar upp som ett träd (knotigt, taggigt med tidig blom på bar kvist) eller en äppelros som får välla ned i dammen (blir ca 3 meter hög). Eller kanske en kombination... Eller kanske en rödblommande hägg.
Kakaduan
15-06-2007, 08:23
Åh, jag tog en titt på glanskörsbär (fint men för dyrt) och på Maackian - den var ju jättefin! Ska försöka hitta en sådan tror jag. Tusen tack för era svar!
Kakaduan
Kakaduan
19-06-2007, 15:09
Men, hörninini!

Kom just på en växt som jag alldeles hade glömt bort! Är man helt galen om man väljer en rönnsumak? Tänker på rotskotten. Kan man inte begränsa dem genom att gräva ner t ex en tunna utan botten runt trädet? Hur djupt går rötterna egentligen, eller är den inte så farlig?
Säg om jag är tokig eller inte.

Den är ju så lagom i storlek och dessutom fin.
Kakaduan
Slå på rönnsumak här, det finns minst två varianter och den ena ger inte rotskott.
Tyvärr var det den jag själv valde, jag som hade hoppats på att få ett helt snår...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.