SWE_Monstro
Hejsan...

Har en fråga.. Vad har man för möjligheter att flytta en Avenbok häck (planterad 2004) som är typ 1-1.5 meter hög....

Kommer plantorna att överleva, eller är det ett för stort övergrepp på de stackars plantorna!?

Med hopp om en massa kloka erfarenheter...

//Calle
Big Gardener
Att flytta en stor avenbokshäck ÄR ett stort ingrepp och det kan vara fatalt för plantorna om man inte är försiktig. Det är viktigt att förbereda flytten, både för häcken och den nya växtplatsen. Först och främst måste man ha med så mycket rötter som möjligt, men viktigt är att häcken tillåts förbereda sig för flytten. Vad man kan göra är att rotbeskära häcken i augusti-september: Med en riktigt vass spade kan man skära av rötterna och låta nya rötter bildas i de rotklumpar man senare tänker ta upp.

Flytten gör man lämpligast på hösten, efter att löven är fällda.

En BRED plantgrop, med mycket utrymme är viktigt för att de nya rötterna ska ha något att utvecklas i, vattning vid plantering samt regelbunden vattning kommande växtsäsong.
Cilla
Jag gjorde en flytt av avenbokshäck som varit 4 år på platsen i zon 3, den hade ingen chans där den stod nära en upphöjd stenmur. Inget ingrepp man väljer frivilligt, det är en känslig häck att flytta och det innebär en hel del jobb.

Grävde i juli-augusti (zon 3) av rötterna en bit ifrån plantorna, så stort område som jag sedan trodde att jag kunde flytta. Rakt ned med vass spade invid plantorna (ca 35 cm ifrån), och sedan ett snett spadtag utanför detta så att det bildades ett smalt dike. Stack också spaden under plantorna så att rötter nedåt kapades. De avskurna rötterna blev synliga i den raka delen av diket. Fyllde diket med luckrad, väl kompostblandad jord. Lade vattenslang i diket för att det enkelt skulle kunna vattnas under sensommaren och hösten. Diket är till för att finrötter snabbt ska kunna utvecklas i den luckra jorden.

Sedan flytt tidigt på våren när tjälen gått. Inte den tid man helst väljer för att flytta avenbok, men det var den chans som gavs. Nya växtbäddarna mycket vida, ett brett dike, och förberett med vattenslang för droppbevattning. Häcken klarade sig väl, men jag varnade ägarna om att jag inte kunde ge någon garanti.
AngelFK
Lånar tråden lite för experthjälp!

Vi behöver tillfälligt flytta en avenbokhäck (ca 3 m) för att grävmaskinen ska kunna komma in. Är nu på måndag och handlar om 2-3 dagar. Grävmaskinisten föreslog att vi skulle försöka dela på plantorna och sätta ner dem i höga pallkragar och fylla på med jord. Tror. Ni att det kommer att fungera? Eller har ni andra tips? Tyvärr har vi inte plats så vi kan gräva ner dem på annat ställe sålänge. Bör vi beskära ner dem lite nu? De är ca 3 m höga. Vill verkligen att de ska överleva 😩
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon