Gumman i Björlanda
Jag har en klematis 'Piilu' som jag trodde hade dött. Den stod i en stor zinkbalja på altanen i NV-läge.
Jag trodde som sagt att den var död så vi tog bort baljan från altanen när vi tvättade och oljade den i våras med syftet att tömma den på komposten.
Baljan blev ståendes och rätt som det var så såg jag att det kom liten grönt nere vid stumpen som stod kvar i baljan och som antydde att det faktiskt hade vuxit något där förut. Den växte på ganska duktigt så jag planterade om den i en annan "balja" som nu står på altanen med SV-läge. Kändes som den stod lite för mörkt förut.

Nu till min undran. Den har "bara" kommit som en stängel och den har nu vuxit så mycket att den är på väg över spaljén jag har bakom. Kan jag "toppa" den nu, med förhoppningen att den börjar växa ut nertill på stängeln, eller skall jag låta den växa på nu och beskära den vid ett senare tillfälle, så att den förhoppningsvis "breddar sig" till nästa år om den överlever?

Mvh /Linda
e_sedell
Visst kan du toppa den nu, men räkna inte med att den skjuter nya skott från basen utan från framförallt de över noderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon