Anders zon III
Ympade för första gången i våras och de har faktiskt klarat sig hittills med nya friska skott. Det hade jag verkligen inte vågat tro. Är väldigt glad över det eftersom det var ympar jag tog från ett nyupptäckt självsått träd som har extremt stora, saftiga OCH aromatiska äpplen. Grundträdet är också självsått men med små sura frukter.

Vad jag ännu inte vet är om man ska göra nåt speciellt nu - ta bort vattenskott från grundstammen som kanske tar kraft från ymparna? Beskära de nya skotten från ymparna, de blir långa och kan kanske göra att den nya sammanväxta ytan brister? Något annat?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har ympat på grundstam måste du ta bort alla skott som kommer från grundstammen annars kan spöna få för sig att abortera ymparna. Annars så ska du just inte göra något i år mer än att sätta en pinne i ettårsspöet så att skottet blir rakt + vattna och liknande ifall det behövs. Sätt dit gnagskydd och liknande ifall det brukar behövas i ditt område. Se till så inget växer fast i spöet, uppbindningar mm.

Sent i vårvinter då den värsta kylan är över toppa spöet vid önskad höjd så kommer det att grena sig fint.
Anders zon III
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-06-2003, 20:07)
Om du har ympat på grundstam måste du ta bort alla skott som kommer från grundstammen annars kan spöna få för sig att abortera ymparna.

Jaha, tack! Det var viktig information - jag har sparat grenar under som till och med har äpplen, då ska jag såga av de grenarna alltså? Bara ymparna kvar på trädet? Dör inte rotsystemet då? Det var ett frodigt vildäppelträd med 2x3 meter krona och jag sågade av de fyra huvudgrenarna för att ympa på.
Åsa, mälardalen zon 2
Aha det var ett träd och inte en "grundstam" du ympat på då kan du behålla skotten som trädet har, då är det precis som när man ympar in fler sorter i ett äppelträd. Jag tänkte mera att det var en vanlig grundstam där man använt skarvymp eller läggymp så att grundstammen i stortsett bara är rotsystem och ädelveden (en ymp) är mera som ett spö som pekar rakt upp som ska bli stam på trädet såsmåningom.
Anders zon III
Ok, tack! Jag är ju inte så bra att beskriva det som jag inte ännu kan... Nu hoppas jag på min egna äppelsorts förträfflighet, ska sälla namnförslaget ´Åsa´till raden av uppslag!
Cilla
Kul Anders! Var det barkympar du gjorde? På hur grova grenar?

Mina ympar har klarat sig något sämre än förra året, som var ett superår, men de flesta spirar. Nu har jag sporrat några av fjolårets också och hoppas på fruktsättning nästa eller nästnästa år. Ett 24-årigt Oranie äppelträd jag har har nu 19 sorter spirande i kronan. De flesta ska jag endast ha som små fruktgrenar, men en och annan kanske ska få bilda gren.
Anders zon III
CITAT (Cilla @ 02-07-2003, 00:45)
/
Kul Anders! Var det barkympar du gjorde? På hur grova grenar?
/
Nu har jag sporrat några av fjolårets också och hoppas på fruktsättning nästa eller nästnästa år.
/

Jo, barkympar, 5-8 cm diameter på grenarna. Såg ut att vara den lättaste metoden för nybörjare.
Nu har jag mycket att göra för att få intressanta sorter på alla de vildäppelträd som har mindre god frukt.
Och för att föröka de goda sorterna på olika mark och läge.

Sporrat...? Hm..nåt jag ska lära mig till nästa år alltså, ska läsa på tills dess!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon