Hej!
Jag har en blodlönn som är 5 år i år på ca 1,5 meter.
Den har alltid varit så fin men i år så slog den aldrig riktigt ut. Bladen hängde och den så såg trött ut.
Nu börjar bladen skrumpna och ramla av. Bröt av några grenar och den var alldeles torr, död?
Inga skadedjur eller något annat kunde jag hitta?
Den är planterad enligt konstens alla regler men i en bland rabatt så surjorden kanske har blivit uppäten och leran börjat göra sig påmind. Den fick också i år för första gången en spade kogödsel som den inte fått förut. Kan det ha påverkat den.
Eller vad det kan det vara som gör att den dör?
Alla tips är värdefulla, kan jag rädda den? Gräva upp och flytta kanske?
Gråter för det är mitt favvoträd i min trädgård.........
Hälsn Eva i Lerum
Lena i Torslanda
14-06-2007, 10:19
Min stora blodlönn, och alla mina andra japanska lönnar också, står i vanlig trädgårdsjord, det klarar de utan problem så det är nog inte det som är felet.
Kakaduan
14-06-2007, 13:06
Hela våren har varit extremt torr. Jag gissar på torka. Har gett mina nyplanterade träd hinkvis av vatten i omgångar - inga småskvättar - det skadar bara. Den är inte gnagd på eller något sådant?
Kakaduan
Kan vara många orsaker; stamskador (t ex efter gräsklippare som bumpat i runt om, syns ofta inte tydligt), harar, torkan de senaste somrarna som tröttat ut många träd mm. Och sedan förstås också om växtgifter typ stroller kombi använts i närheten, om stigar lagts om i trädgården mm. Och sedan kan det vara sjukdomar, men något problem med rötterna och näringsupptagningen brukar det vara när träd inte orkar slå ut sina blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.