jonas90
14-06-2007, 13:20
Hej. Min eukalyptus verkar inte må så bra. De nya bladen som kommer ut torkar direkt, vad är det för fel? Jag vattnar den ordentligt och har börjat spraya den nu också och den är omplanterad i en djup kruka.
Någon som vet?
MVH Jonas
jonas90
24-06-2007, 14:21
Är det ingen som vet något?
Behöver den mer eller mindre sol, vattnar jag för mycket eller för lite, måste den dushas oftare, börjag plantera om den i en annan kruka?
Jag vore glad om någon kunde hjälpa mig, den dör sakta men säkert.
detta hittade jag efter en snabb googlesökning
"Runda, silvergrå blad som doftar vid beröring. Placering: Sol, halvskugga Skötsel: Hålls måttligt fuktig. Gödslas var fjortonde dag under växtperioden. Beskär skotten regelbundet, så blir plantan inte så vidlyftig. Övervintras i ljust och frostfritt rum. Övrigt: Används till rabatter, men är fin i stora samplanterade krukor, är även fin som snittgrönt i buketter. "
du kanske vattnar för mkt? eller ger för lite eller fel näring?
jonas90
26-06-2007, 19:10
CITAT (sudden @ 25-06-2007, 12:39)

detta hittade jag efter en snabb googlesökning
"Runda, silvergrå blad som doftar vid beröring. Placering: Sol, halvskugga Skötsel: Hålls måttligt fuktig. Gödslas var fjortonde dag under växtperioden. Beskär skotten regelbundet, så blir plantan inte så vidlyftig. Övervintras i ljust och frostfritt rum. Övrigt: Används till rabatter, men är fin i stora samplanterade krukor, är även fin som snittgrönt i buketter. "
du kanske vattnar för mkt? eller ger för lite eller fel näring?
Det kan vara något sådant. Jag har ställt ut den på balkongen där det är lite soligare och regnar lite lagom ibland. Tack så jättemycket för svaret.
MVH Jonas
JacobVF
06-01-2009, 20:17
Hej!
Känner igen det du beskriver. Jag har en 1m hög planta som jag fick kämpa med ordentligt innan den tog sig. Planterade den från frön jag fick tag i i Australien, en av 3 plantor klarade sig, de andra dog efter att alla plad torkat och trillat av. Verkar som att bladen längst ner blir torra och faller av normalt på min stora planta, men varför det händer på blad högre upp är jag osäker på. En kompis fick skott av mig och hans lilla planta har tappat blad men nu har den fått nya igen. Det är helt klart något den inte gillar, men jag har inte helt listat ut vad det är. Om någon annan på forumet vet så säg gärna till! Min är en "Sydney blue gum".
NVH, Jacob
Alexander-VG-zon3
06-01-2009, 20:44
om bladen torkar på dom eller trillar av under vintern så är det att den står för varmt och för torrt och mörkt. även om jorden är för torr så tappar den blad den gillar inte att det blir allt för torrt. när den är större tål den torka. men vill annars under sommaren ha det fuktigt och under vintern lätt fuktig nere vid rötterna.
också om dom får ohyra så kan dom tappa blad. det är inte normalt att den tappar bladen dom är städsegröna växter.
under vintern vill den ha svalt och extra ljus ca +5c +10c. till våren är det bra om den kan få komma ut och sedan ha den ute tills frosten kommer sedan tas den in och övervintra inne.
den du har heter
Eucalyptus saligna på latin.
JacobVF
07-02-2009, 10:08
Hej!
Här är en bild på hur ett blad skrumpnat. Det syns inte så tydligt. Men hela plantan är väldigt grön förövrigt och det är förnärvarande ett blad som ser ut så här. Det är samma typ av utseende som jag sett på små plantor och som gör det svårt att få dem att komma igång ordentligt. Någon som vet vad det är? Att de står för tort är jag säker på, det är alltid svårt med tropiska växter under vintern i Sverige, men då borde väl fler blad se torra och bruna ut och inte så här "svarta".
/Jacob
[attachment=30463:DSC04813.JPG]
Så där ser bladen ut på växter som står för varmt i för torr luft med för dålig belysning.
Eucalyptus, ska stå svalt på vintern! +4 till +10 ABSOLUT INTE VARMARE! Dessutom är det en växt som naturligt behöver 12 timmar ljus under vintervilan.
Jag har vid flera tillfällen försökt ha eucalyptusen i vanlig rumsvärme, men det går bara inte. Resultatet är alltid detsamma. (även i badrum)
På sommaren ska den stå utomhus, för att luftfuktigheten ska bli rätt, annars är bekymret detsamma!
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 17:44
CITAT (JacobVF @ 07-02-2009, 10:08)

det är alltid svårt med tropiska växter under vintern i Sverige, men då borde väl fler blad se torra och bruna ut och inte så här "svarta".
/Jacob
nu är dessa växter inte ''tropiska'' utan kommer från klimat med subtropiskt klimat(Medelhavsklimat) eller varmtempererat klimat. flera arter växer vilt där det blir väldigt kallt och kan också övervintra ute i sverige i ett varmt och skyddat läge i zon 1-2. att ha dom inne i rumsvärme är nåt dessa växter inte gillar.
min egen har övervintrat i kruka ute (lägst -18c) vet dock ej art.
ger du den i ljus och sval vintervila med inte för torr luft (dock lite torrare i jorden) så kommer den se och må bättre.
Tack för frågan
den torkar på grund att fick mera vatten, o de kan torka på den här tiden på grund lite ljus också om jorden saknar näring CA ZN S,
H: Bassam
Eukalyptus har inte förmågan att kunna växa bra i kruka eftersom dess rötter är väldigt känsliga. Eukalyptus dör oftast ett tag efter den har fått rotsnurr. Räkna inte med mer än 1-2 år i kruka, och om du vill få den att överleva längre bör den stå i en väldigt stor kruka, vilket inte är praktiskt kanske. Själv odlar jag E. gunni på friland, men det finns en hel del arter som kan klara sig på friland i sydvästra Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.