Full version: 50 ggr king edvard
per d
grävde i dag på prov ett stånd king edvard som sattes för ca 2 månader sedan i 80 procentig sandjord, och döm om min förvåning då där under 1 stånd var ca 50 potatis av ätstorlek redan nu alltså mellan 3 cm och 0,5 cm plus därtill ca 15 embryon. är det normalt med sådan avkastning på king edward ?
Pirum
Såg för ett tag sedan en lista på sort-test, där de provade hur många potatisar man i snitt fick per sättpotatis...men jag har glömt var...men de flesta sorterna låg kring 35-45 tror jag, så 50 är högt men inte helt ovanligt antar jag. Vi får nog inte så mycket hos oss. Men jag återkommer nog, när jag hittat infon jag slarvat bort.
rosita
CITAT (per d @ 14-06-2007, 14:50) *
grävde i dag på prov ett stånd king edvard som sattes för ca 2 månader sedan i 80 procentig sandjord, och döm om min förvåning då där under 1 stånd var ca 50 potatis av ätstorlek redan nu alltså mellan 3 cm och 0,5 cm plus därtill ca 15 embryon. är det normalt med sådan avkastning på king edward ?

50 potatis i ett stånd! w00t.gif Det låter enormt mot mina ca 10, även om mina är större än 3,5 cm! Nästa år ska jag skaffa sand och King Edvard sättpotatis! 000.gif
Jonas70
Är inte King Edvard lätt att få "ohyra" på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon