Full version: Idétorka-Hjälp!
Gilbert
Alla idéer är välkomna!

Jag behöver tips för att få till "knorren" i rabatterna nedan. Perennrabatten är jag nästan klar med medan plattån inte ger mig någon inspiration alls. confused.gif

Båda platserna har em-sol.

I perennrabatten har jag satt en pinne för att markera var jag tror att det behövs lite höjd.

I plattån är det 50 cm djupt längst in men endast en 20-15 cm längst ut. Idag är den en samlingsplats för alla plantor som blivit över...

Cilla
Om du inte får svar kan det bero på att det inte framgår var i landet detta är.
Gilbert
Tack för tipset-nybörjare som man är... blush.gif

Missade helt att tala om att rabatten är i Göteborg.

Såååå nu kanske tipsen och idéerna flödar in HOPPAS; HOPPAS!
Cilla
Riddarsporrar och röda stockrosor som du gödslar på med kogödsel så att de blir 1,5 meter höga...
Eller ett mandelträd Prunus Tenella, 1 meter högt.

I stenhällen kan du sätta alla möjliga låga sedumväxter. Gråtimjan kan också hitta ett liv där.

Kanske skulle du få mer inspiration i en annan avdelning här på forumet, men stanna kvar och kika om du får mer här!
Gilbert
Mandelträd låter fint. Funderade ett tag på ett liten syren på stam. Har någon erfarenhet av någon av dessa?

Sedum-växter... vad är det? confused.gif Ser de fina ut från Vardagsrummet.. 3 meter därifrån?

Cilla
Sedumväxter och liknande; kärleksört, fetknopp m fl. Kolla med bilder på google.

Liten syrén på stam är fint, men om du vill ha något som blir kraftigt och högt kan det bli mer iögonenfallande att välja en perenn än ett litet spensligt träd. Viktigast är dock att du väljer något som du tycker om - välj syrén om du gillar den!
Gilbert

Glömde säga att jag har en hel del mördarsniglar... crying.gif Fungerar det med stockrosor då?

Planterade två Rudbeckia i höstas. De små bladen som jag gladdes åt under våren är nästan helt uppätna.

Cilla
Stockrosor gillas av de flesta sniglar men de växer snabbt och kan blomma praktfullt också om de första bladen helt äts upp och resten äts upp til hälften. Att de första bladen äts upp är bara bra, då undviker man rosten (tror jag att svampen kallas) som de annars ofta råkar ut för.
Syrén och sedum brukar stå helt oätna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon