Full version: Mynta
Suz
Vem kan det vara? Rådjuren har mumsat i sig alla blommor och nu när jag nyss var ute i kryddlandet ser jag att någon mumsat av min mynta med!!! Vem kan det vara?? Rådjuren med eller?? confused.gif
HelénE
På min med no.gif

Vet inte säkert vad som ätit på den, men det är små runda hål i bladen precis som hålen brukar bli efter liljebaggar. Men jag hitta inga röda baggar, däermot något som liknade en bärfis till utseendet/formen, men var brun och stank inte när jag klämde devil.gif ihjäl den (men om den var skyldig vet jag ej). Några ägg/larver kunde jag inte se, och inte några skador eller spår på vare sig övriga kryddor eller jordgubbarna som sitter i samma pallkrage.

Är det någon som har tips om vad som gillar mynta så låt oss veta?

(Tack och lov har jag vare sig mördarsniglar, kirskål eller problem med rådjur...staket + hund verkar hjälpa bra mot det sistnämnda smile.gif Brännäslor har jag däremot i uppsjö i hallonlandet, har renstat bort flera kubik rötter...suck)

Helén

noora
Jag tror att dom som ser ut som bärfis är skurken. Det är nån sorts skinnbaggar, jag har hittat flera gröna skinnbaggar i år på mina myntor, och massor med hål i bladen. Det kanske är nån sorts "skinnbaggeår" i år, för så här brukar det inte se ut. Dom lägger sina ägg i "spott", man hittar nån sorts lödder som ser ut som en spottloska på stjälkarna vid ett bladfäste. Dom verkar bara ha gett sig på myntor hos mig med.
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte det man hittar i spott på växter vara spottstrit???

Kan skinnbaggar tugga hål på bladen?? de har väl bara stickande och sugande mundelar??.

Jag tror det är något annat jag.
Kakaduan
Jag tror att det var grannen whist.gif som skulle göra sig en Mojito!

yahoo.gif

Kakaduan
noora
Jag hade för mig att spottstrit är en sorts skinnbagge, men jag kanske hade fel blush.gif

Jag har i alla fall inte sett nåt annat än skinnbaggar på mina myntor, och jag har också fått massor av hål i bladen på vissa sorter. Det kanske är rovskinnbaggar som jagar mynta-ätarna i så fall. En del "spott" har jag hittat också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon