Olivia
De sålde ut en del krukodlade rosor här i stan på Citygross, och jag var och kikade lite som hastigast. Slet åt mig en ros, men när jag ska betala så säger kassörskan att oj, den har ju löss! Och det hade den ju mycket riktigt... Så jag köpte den aldrig. Rätt eller fel? Löss är väl inte "dödligt" för rosen, och man kan ju försöka såpvattna, eller? Fast å andra sidan kändes det ju helt fel att dra på mig en massa bekymmer (för att spara några tior)...
Gilbert
Jag var med om något liknande. Säljaren sa att jag kunde köpa till en spray mot löss mm MEN jag hoppade det... Rosen fick vara kvar i butiken.
Håller med dig. Varför ta med sig något sjukt hem?
Ewa L
Jag köpte en hel drös med rosor i min betrodda handelsträdgård. Flera av dem hade löss och det brydde jag mig inte ett dyft om. Det lär de få i vilket fall.
Har det någonsin funnits rosor utan löss?

Jag sprutade med vattenslangen och så var de OK.
Kajsa
Spelar ingen roll med lite löss, bara spruta bort med vattenslangen, om jag vill ha en ros tvekar jag icke för löss.
Olivia
Tur att det finns sådana som ni! Jo, visst är det ju så, att löss är vanligt på rosor... Så jag kanske får ta mig en sväng dit idag igen!

Gilbert
Det var mjöldagg på de rosor jag hittade i affären. Är det också bara att spola eller var det rätt att hoppa över det köpet? confused.gif
Kajsa
Mjöldagg är inte lite enkelt bli av med, men var det en ovanlig ros jag stog inför tog jag den med. Rostokar rose.gif
Har handlat rosor med svartfläckssjuka, rosor får ohyra/svampsjukdomar förr eller senare. Men man kanske kan pruta lite i kassan.
Boxer
Detta året är ett riktigt lusår. Och rosor är nästintill omöjliga att hålla fina om man inte sprutar. Jag har använt Pyrex, och rosorna verkar repa sig. smile.gif
renate
Mina rosor har inte en lus... ännu i alla fall,men massor med fåglar även ungfåglarna äter flitigt där.Det är tacken för god mat under vintern.Rosor med löss skule jag köpa och sprutar med vattenslangen. Mjöldagg vet jag inte,tror inte det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon