Gilbert
Saknar mina rosor i gamla huset. Har nu ett ställe dit rådjuren når överallt utom till den här rabatten: se bilden. Sol nästan hela dagen, bra dränerat men tyvärr inte så djupt.. Som djupast är det 40-50cm.

Finns det någon ros för en plats som denna, eller är det kört?
kerstin z5-6
Det borde gå om du väljer en ros som inte blir så hög och stor -och vattnar o göder bra smile.gif
Gilbert
Tack!

Är nybörjare, blush.gif missade ju tom att tala om att rabatten finns på Västkusten.

Kan någon tipsa mig em en ros som är i en färg som passar till sten? Det är i ett soligt läge så något lite mörkare, med massor av blommor!!!
Kajsa
Välj en miniatyrros

Tommelise ca 30 -40 cm

Gentle Cover, en liten putteros, minst i Coverserien.

Snow Hit också liten och näpen.
Du kan välja mellan alla Coverrosor från Poulsen det finns massor av sorter, finns hos alla som säljer rosor.
Har en hel del mitt album, blommar hela säsongen.
kerstin z5-6
Robin hood sskulle passa eler Lambert Closse som doftar och är mycket härdig hos dej
de blir inte mer än 50 -70 cm -blommar oavbrutet
Gilbert
tack så jätte-mycket. smiley_small_hug.gif

Imorgon är det jag som styr kosan mot blomsteraffären!

Är det ok att plantera nu?

Det vore ju roligt att passa på när det nu är rea...
Kajsa
Allt säljs i krukor inga problem, bara vattna mycket när dom är i berget. Lägg ett par nävar benmjöl i botten, det gillar rosor.
Gilbert
Det var ju bra!

Funderar på den där vitbrokiga benveden som hamnade där av platsbristskäl... Var så fin i affären..

Skulle ni behålla dem och plantera mini-roser i bakkant? Eller skulle det vara finare med lavendel, som ju också är "vintergrön"?

kerstin z5-6
Jag har en känsla av att den vitbrokiga benveden i din zon , behöver hela ytan .. flytta den och sätt en ros -inte en miniros -sen räcker det med någon låg silverbladig marktäckare -mer ryms inte där .. kanppt det smile.gif sandmalört skulle klara läget tex
Gilbert
confused.gif Nu blev jag rörigt i skallen. En ros inte en miniros... tyckte den där Tummelise i mörkt rosa skulle bli så fin i det ljusa läget men antar att det var en miniros eller? Finns det någon annan bra ros med liknande färg?

Tur jag inte var och handlade idag (alla varningar om ihållande skyfall, höll mig från grävandet).

kerstin z5-6
För mej är "miniros " en retardermedelsbekämpad liten torr sak man köper i kruka på ic a.. sorry smile.gif
Klart du kan ha tummelise:)
Gilbert
nämen en sådan vill ju inte jag köpa. Jag vill ha en riktig ros! Den där Lambert Closse får jag leta upp imorgon. Förresten hur tätt planterar man Sandmalört?

Hur skulle du placerat ut plantorna? Ytan är 130 x50 ungefär
kerstin z5-6
Rosen i längst bak och tre fyra sandmalört framför
de kryper o breder ut sig
här några små ex ..
Gilbert
Det kommer se toppen ut och dofta gott!

Tack! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon