Anki V
Lindelofia anchusoides, azuröga tror jag den heter på svenska, har snart blommat färdigt.

Fotot ljuger lite...egentligen så är den mycket blåare.

Vad gör jag nu? Är det ide att klippa ner den helt och hoppas på en ny blomprakt. g.gif

/Anki
Ewa L
Jag fick frön av Gåsis för snart två år sedan. Har misslyckats med sådderna två gånger, men nu har jag 4 småttingar på G!!!! bravo.gif
Jag visste faktiskt inte vad det svenska namnet var förrän jag såg i senaste AoT!

Dessvärre har jag inget svar på din fråga, men vet att Kerstin har den.
kerstin z5-6
Jag tror att fröna ursprungligen kommer från mej tom smile.gif Ja det som är bra med den växten är att den hinner blommar åtminstone tre gger-klipp bara ner alla blomstänglar så kommer den .. igen o igen tummenupp.gif
Den har inget svenskt namn och ska inte förväxlas med oxtunga
Anki V
Tack för det! Vilket perfekt växt som man kan få glädje av flera ggr i växtsäsongen. yahoo.gif

Jag måste bara få visa min blå bergvallmo som såg ut så här i dag när vi kom hem från stugan.

[attachment=4188:bergvallmo.jpg]

Äntligen blommar den 1:a bergvallmon...flera är på gång och inom en vecka/tio dagar så blommar det i stugan också. Se hur stolt hon ser ut när hon tittar ner på lindelofian.
kerstin z5-6
Grattis till den första hemsådda ! jag har ochså den kombinationen smile.gif

Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-06-2007, 15:51) *
Jag tror att fröna ursprungligen kommer från mej tom smile.gif Ja det som är bra med den växten är att den hinner blommar åtminstone tre gger-klipp bara ner alla blomstänglar så kommer den .. igen o igen tummenupp.gif
Den har inget svenskt namn och ska inte förväxlas med oxtunga

I senaste numret av Allt om Trädgård stod namnet Azuröga / Lindelofia. Menar du att det är fel? Själv har jag också bara kallat den Lindelofia (med betoning på sista i för skoj skull).
kerstin z5-6
Azuröga, Lindelofia longifloria -är en sorts lindelofia .. men den som kommer från mina frö heter Lindelofia anchusoides och har inget svanskt namn ..
Ewa L
Japp, det är Lindelofia anchusoides jag har, alltså inte Azuröga. "Bara" släkt.

Kan inte du ge den ett namn då Kerstin? Du är ju mamma till den. whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon