Full version: Rosenstekeleländet
Ariel
Nästan alla mina gammaldags rosor är angripna av rosenskottstekel och/eller rosenbladstekel. Jag har plockat blad och knoppar (och eldat upp) så att rosorna var nästan nakna. Trots allt har det kommit nytt och Madame Hardy har just börjat blomma och det finns skapligt många knoppar på de andra ( bl.a mossrosen o Louise Odier). MEN går det att trötta ut ohyran, det var samma visa förra året o jag undrar om detta kommer att bli mitt vårarbete för evigt? crying.gif
Kakaduan
Bor i Stockholm och har konstaterat att det inte är något bra ros-år i år! För första gången har jag fått mina knoppar sönderätna av stekellarver. Har plockat bort hur många som helst och det kommer mer hela tiden verkar det som. Jag ger dock inte upp och hoppas att det kanske hjälper att minska antalet till nästa år. Högst uppe i Polstjärnan som växer mot en vägg har jag också hittat mjöldagg. Det har jag aldrig haft förut. Några få gröna bladlöss har jag haft tidigare men i år är det miljarder röd/bruna rackare överallt. Inget bra år som sagt. Kanske det har att göra med klimat eller något annat, inte vet jag.

Pust!

Kakaduan
Kajsa
Ja det är ett elände i år, jag har lagt ner en masa tid på att plocka bort ätna knoppar och blad. Det är mycket små hål i alla toppar. men det är bara att nypa på, inte tror jag man kommer så långt med såpvatten heller, det hämtar sig om ett tag ohyran är väl snart nöjd. Man får ta det lite med ro om man har mycket rosor ranting.gif inte bli galen man kan inte nypa av allt heller. Nyckelpigor och fåglarna tar väl sin del.
Ardisia
Och jag säger precis tvärtom, jag har ingen ohyra alls på mina rosor i år, de har aldrig varit så fina och blommat så mycket. I år sprutade jag dem inte heller innan lövsprickningen så det är helt otroligt.
fruberglund
CITAT (Ardisia @ 22-06-2007, 22:32) *
Och jag säger precis tvärtom, jag har ingen ohyra alls på mina rosor i år, de har aldrig varit så fina och blommat så mycket. I år sprutade jag dem inte heller innan lövsprickningen så det är helt otroligt.

Samma här, väldigt lite ohyra...INGA bladlöss överhuvudtaget i år. Några rosor har fått knopparna avbitna men det är så mycket knoppar ändå så det märks inte. Bästa rosåret jag haft sen vi köpte huset för 5 år sen tummenupp.gif
Ariel
OK, då får man väl bita ihop o se framåt... det kan ju bara bli bättre , eller hur wink.gif

Men jag skulle så Gärna vilja sätta lite fler rosor, råkade nämligen ramla in på Rosenpostens sida o där fanns det ju bara så mycket vackert....
Törs jag plantera nya fräscha rosor, eller blir det steklar på dom oxå?? ( Bladlössen kan jag leva med, nyckelpigorna ska ju äta , dom med ! )
Magdis
För mig är det eländes elände med rosensteklarna i år. De var ute ovanligt tidigt och hann förstöra de nya rosenskotten innan de kommit fram. Flera av mina rosor ser heldöda ut. sad.gif
buffy
Mina rosor har aldrig varit så fina- och aldrig haft så mycket ohyra heller - som i år.
De som vanligtvis slår ut i början av juli var i full blom redan 10 juni. Och med mängder av stora vackra blommor!

Men jag har trips och gröna bladlöss och svartfläckssjuka och någonslags skottätande marodörer och en stackars liten rosa mindi har råkat ut för mjöldagg. I våras hittade jag ett par rejäla angrepp av rotkräfta på några av mina största favvorosor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon