Full version: Estnisk fröfirma
Grytbjörnen
Hej alla glada trädgårdsfixare.

Är det någon av er som har beställt från denna estniska fröfirma ?

www.seemnemaailm.ee

Hälsningar/ Björn Zon 5-6
destination
Tusan va billigt! Slängde iväg en beställning precis smile.gif
Återkommer när jag fått fröna.
titti49zon6
Jag har beställt därifrån, snabb leverans och billiga fröer men det är inte så många frön i varje påse som jag varit van vid från andra fröfirmor.
Om du kollar i beskrivningen kan du se hur många fröer varje portion innehåller och man behöver ju inte 100 plantor av varje sort, ibland räcker det ju med fem rolleyes.gif
Emssal
Super! Jag funderade faktiskt häromdagen på om det fanns påsar med färre fröer i. Man har ju inte plats för hur många sålådor och sticklingar som helst, och man vill ju gärna har många sorter också.
Tack för länken Grytbjörnen :-)
Elisabeth P
Alltid kul med nya sidor smile.gif

Någon som vet vad portot kostar?
Hur mycket står estniska valutan i, på ett ungefär?
Margith
Jag har beställt därifrån. Som Titti skriver så är det ganska få fröer och jag tyckte att grobarheten på fröna var väldigt ojämn.
Portot minns jag inte, men en estländsk krona är ungefär 60 öre, så billigt är det!
Elisabeth P
okej, nu är den lagd till favoriter så får vi se om jag beställer när det blir dags för nästa sässong
stennie
Tack för den, har också lagt till den i favoriterna! thanks.gif
destination
CITAT (Elisabeth P @ 16-06-2007, 13:26) *
Alltid kul med nya sidor smile.gif

Någon som vet vad portot kostar?
Hur mycket står estniska valutan i, på ett ungefär?

Ca 27SEK blev portot för de 14frösorter jag beställde. Totalt kostade allt 10,10EUR med frakt inräknat.
10kr tillkommer när man betalar via internetbanken (swedbank, inom EU)
Inte så farligt, kostade ca 100kr för några år sedan att betala inom EU tror jag? Det stred väl mot den fria handeln inom EU så de har ändrat det.

Ska bli kul att testa lite Ryska / Estniska fröer. En av deras leverantörer googlade jag lite på och hittade deras sida http://www.biotexnica.ru/ Roliga bilder på fröpåsarna biggrin.gif kolla på gurkorna, gör de brännvin av gurka i Ryssland?
destination
Fick mina fröer idag. Har räknat fröerna och jämfört med fröer.nu och andra sidor. Tycker inte man får lite fröer! Vissa får man ungefär lika många av som på andra sidor, några va det mer av och andra lite mindre. 10,1 EURO för allt inkl REK frakt. Fina fröpåsar. 5 arbetsdagar tog det att få fröerna (3 dagar tog banköverföringen, 2 dagar tog frakten till Sverige)

Bifogar två bilder.

Lista över fröerna jag köpte + antal fröer. Vissa fröpåsar öppnade jag och räknade manuellt, andra står på sidan och förpackingen.

Mais Popcorn – (Majs) 40 frön

Lehtmangold (lehtpeet) Rubiin (Rabarber) 36 frön

Hernes Moskva Delikatess (Ärtor) 40 frön

Maasikaspinat Chenopodium capitatum (Smultronmålla) 55 frön

Roheline lauk Nagaoka King (Salladslök) 200 frön

Pealsesibul Parade Allium fistulosum (Piplök) 2 gram

Paprika Yolo Wonder 40 frön

Terav pipar Leek (Chili) 54 frön

Porgand Pariisi Ümmargune (Morot,’Round of Paris’) 2gram ca 500 frön

Porgand F1 Hiina Kaunitar (Morot) 500 frön

Salat Festivalnõi Lactuca sativa L. 800-1200 frön.

Füüsal ''Florida filantroop'' Physalis floridana (Physalis)20 frön

Päevakübar Purpur Rudbeckia purpurea (Röd solhatt)66 frön

Kurk Bratets Ivanushka (Gurka ‘Brother Johnny F1) 12 frön

MVH
[attachment=4439:froer1.jpg]
[attachment=4440:froer2.jpg]
Morbid
CITAT (destination @ 16-06-2007, 17:26) *
http://www.biotexnica.ru/ Roliga bilder på fröpåsarna biggrin.gif kolla på gurkorna, gör de brännvin av gurka i Ryssland?

giggle.gif

Nädå.. Däremot käkar man inlagd gurka till snaps.

Miss_Berggren
Hej!

Skickade oxå iväg en beställning men jag fattar ju inte riktigt hur jag ska betala confused.gif blush.gif

Jag antar att det ska betalas i förskott men till vilket bankkomto?? Fattar nada wacko.gif nån som vet?
myskmadra
Fråga till Destination:
Du skrev:
"Fick mina fröer idag. Har räknat fröerna och jämfört med fröer.nu och andra sidor. Tycker inte man får lite fröer! Vissa får man ungefär lika många av som på andra sidor, några va det mer av och andra lite mindre. 10,1 EURO för allt inkl REK frakt. Fina fröpåsar. 5 arbetsdagar tog det att få fröerna (3 dagar tog banköverföringen, 2 dagar tog frakten till Sverige)"

Ursäkta mig för en dum fråga. Hur gjorde du banköverföringen konkret? Går det att göra via internetbanken tro?
Eller måste man gå in på en "fysisk" bank?
unsure.gif confused.gif
Man blir ju helt fascinerad av frörikedomen i Estland! Blå physalisfrukter! smile.gif

titti49zon6
Jag betalade via internetbankens utlandsbetalning
Det kommer ett mejl från fröfirman som talar om till vilken bank i Estland man ska betala
med uppgifter om kontonr
Kostnaden för intenetbetalning är 10:-
Tyckte att det var enkelt att betala
Miss_Berggren
Ja, det var ju supersmidigt! När jag väl satte igång och kika på internetbankens sida vill säga sweatingbullets.gif
destination
Hej.

Hoppas det löste sig med betalningen. Som titti49zon6 så får man ett mail av dom med bekräftelse och betalningsuppgifter. Man kan betala både via internet och på banken, men smidigast är ju om du kan betala via internet. De kanske tar ut en extra avgift på bankkontoret, är dock osäker?

Har sått några fröer för skojs skull, lite sent för vissa sorter. Växthuset är egentligen fullt just nu, men jag kunde inte låta bli smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon