Full version: Lungört
lolo
Jag funderar över detta, då en av mina fina lungörter "försvunnit" under vintern, men det verkar ha bildats små fröplantor runt om den (jättesöta med de ljusvita prickarna på bladen!).Är lungörten tvåårig eller flerårig? Tacksam för svar!
Betty
Flerårig / perenn.
lolo
Ja, jag misstänkte nästan det ändå. Men den fröar alltså av sig då ganska bra? Det finns 4-5 "småskott" runt om "moderplantan", som tycks ha gett upp av nån orsak.
Betty
Ja den fröar av sig rätt ordentligt. Jag har min lungört i en skuggrabatt i norrläge. Den håller på att bre ut sig som en matta i den rabatten.
lolo
Tack Betty för svaret! Roligt att just denna växt fröar av sig, tycker den är en fin marktäckare! /Ann-Louise
Jan Lindgren
Hej!
Det är troligen små skott av moderplantan du ser. Lungörten sprider sig sakta utåt med skott. Så småningom dör mitten och då är det lämpligt att plantera om den. Ser dina småplantor lika ut som ursprungsplantan så är det troligen inte fröplantor.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon