Förra året grävde jag om och la igen rabatter som fanns närmast huset, satte sten mot grunden och satte ihop perennerna i en del nya rabatter. Detta är tredje sommaren vi bor i huset och varje år kommer det växter som jag adrig sett förut, det verkar som om omgrävningar får gamla växter som gömt sig i jorden att plötsligt spira. i år kom massor av jättevallmo där jag grävt vilket var en lycka,
Nu till min fråga, detta slingrande hittade jag mellan stenarna och gräsmattan där det växer förgätmigej, smultron och styvmorsviol, har aldrig sett det förut, tyckte det såg rätt ädelt ut så jag satte ut två pinnar för växten att slingra på. Sen kom min man och sa att det var åkervinda, vi kollade floran och det var onekligen likt förutom att dom är mycket sällsynta i norr, och vi bor i norr (Umeåtrakten). Kan det vara så att här uppe är den odlade för sina vackra blommors skull och sen förvildade. Åkervinda verkar vara ett hemskt ogräs så det vill jag inte ha så jag hoppas förstås att det ska vara någonting annat eller att man kan begränsa den så pass att blomprakten kan njutas på en avgränsad yta, Har någon något förslag på vad det kan vara och hur jag ska göra
undrar
anna