Full version: Han/ hon blomma
Gnuttis
Hoppas att det är ok att liva upp den här tråden

Men jag odlar meloner för första gången, och nu har de börjat blomma och det är dags att pensel-pollinera.

Alla råd säger att man ska pensla mellan hon och han blommorna. Är det stor skillnad mellan dessa, kan man se skillnaden?

För tillfället blommar en av mina melonplantor för fullt, men för mig så ser alla blommor exakt likadana ut. Det kanske bara är så att jag fått en planta med enbart hanblommor? Finns det någon länk som visar hur de olika blommorna verkligen ser ut? För jag ser ingen blomma med klöl under....
Eva 33c
Du ser skillnaden lätt. Hon blommorna har ett litet fruktämne redan från början bakom blomman, en "minimini" melon. Ofta kommer det bara en massa hanblommor först, så du får bara vänta lite och hålla utkik.
smile.gif
Gnuttis
Vad skönt att höra.
Då ska jag ge mig till täls lite till. Men den som väntar på något gott väntar ju alltid länge thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon