Full version: Gräsklippet
linda87
Varje år kommer det tonvis (känns det som) med gräs när man klippt gräsmattan. Vi bor på landsbygden och har en jätte stor gräsmatta, så det kommer verkligen jätte mycket gräsavfall. Vad ska man göra med detta? Kan man ha en kompost med endast gräsklipp och kvistar? Min mor lägger gräsklippet lite här och där på gården och det tycker jag ser skräpigt ut. Jag skulle bli jätteglad om någon kommer med en lösning på detta problem.
Gillan
Själv har jag i två somrar nu, lagt gräsklippet i rabatter och odlingar som extranäring. Det är toppen! Det kväver dessutom en hel del ogräs. Så tveka inte linda tummenupp.gif .
Åsa, mälardalen zon 2
Man får jättefina grönsaker med gräsklipp som marktäckning/gödning men lägg inte gräsklippet ända upp mot plantorna.
olgak
Oh boy, jag är avundsjuk. Här är det inte mycket gräsklipp alls... Torkan har gjort det. Jag tycker TONVIS med gräsklipp låter som rena drömma.

Det gräsklipp jag kan få tag på hamnar direkt på land, i rabatter eller under buskar. Men annars har jag visst hört om folk som komposterar gräsklipp tillsammans med någon typ av kolrikt material. Jag har också hört om kompostering i plastsäckar tillsammans med sand, men det låter ju jobbigt tycker jag, om du nu har så mycket. Jag skulle prova att grunda med kvistar, lägga gräsklipp på och blanda med flis eller annat torrt material.
MariaS
Har just fyllt växthuset med några skottkärror. Näst efter står den nyplanterade idegranshäcken som behöver lite extra fuktbevaring.
katah
hoppas att din landsbygd är nära min landsbygd för jag behöver just nu tonvis klippt gräs JUST NU!

Det är det största behovet varje vår på min trädgård. Jag kan åka på semester 2-3 borta i stöten och ALLA växter mår bra och frodas, även om det inte skulle regna ett svätt under tiden.

Så jag har inga andra råd än att använd det eller annonsera ut i tidningen ,det finns säkert någon gräsklipp-galning i din närhet som kommer och hämtar en lass varje vecka
linda87
min mor har som sagt stoppat gräset lite här och där..då menade jag i rabatter o under buskar..jag funderar nu på att bygga en kompost å pröva på att kompostera gräset och kvistar..går det int så måste jag komma på en annan lösning
tomba
hej! försök varva med vass om du har tillgång till det ,då bryts det ner snabbt som bara den och du kan marktäcka med mörkare brunt än gräsklippet(det blir ju brunt på ett par timmar ialla fall). Problemet med kvistar är att de inte förmultnar så snabbt. och har du stora mängder så kan det ju bli ett problem att uppbevara det tills det är klart att använda. Eller som redan kom fram, bjud ut åt täckodlare i grannskapet (vi e allt bra konstiga ena va?) naughty.gif rotfl.gif
Blomtess
Varför måste det tas bort? När vi klipper låter vi det ligga kvar. Det tar någon dag sen är det borta, utmärkt gödsel till gräsmattan. Vi har flera grannar som räfsar ihop i stora säckar, åker till återvinningscentralen och lämnar, sen köper de säckar med gräsgödsel...? På alla ställen jag läser rekommenderas det att låta det ligg kvar, gräsmattan mår bra av den näringen. Och som tidigare sagt, att lägga i rabatter, under odlingar, i stora krukor som hindrar uttorkning av jorden. Och tipset att täcka innan semestern var också bra!
skogstroll
jo jag kunde också tänka mig några ton gräsklipp, på mitt berg växer bara några strån. Nån som vet hur finklippt gräs/örter ska vara innan man lägger det i rabatten?
Carl
Hi!
Låt det ligga kvar så göder du din gräsmatta! Gör du inte det kommer den att bli gles och eländig med tiden. Då måste du tillföra extra näring i stället.
rosita
Om gräset är relativt kort när man klipper det, så är det jättebra att låta det ligga kvar för att göda gräsmattan. Men om det av nån anledning blivit för långt, som nu när det har regnat så mycket, då är det bättre att ta bort det från gräsmattan. Då passar det mycket bra att använda det i landet och rabbatterna, det blir ju så mycket av det då!
månkan
Nu har vi ju haft en period med bara regn å regn å regn. I dag har vi vädergudarna med oss och gräsmattan kan äntligen klippas.
Brukar låta klippet ligga kvar, men nu är ju höjden 1 decimeter eller mer på vissa ställen. Så jag följer era exempel att lägga
klipp i tomatkrukorna. Men funkar det lika bra till gyllenbäret, paprikan och kanske till och med änglatrumpeterna.
Alla dessa är planterade i år i ko-påsejord. Kan det bli för mycket näring med gräset också???? Mvh Monica
rosita
Ko-påsejorden är inte så näringsrik att det räcker hela sommaren. Jag använder gräsklipp på det mesta; tomat, paprika, gurka, aubergine, melon, passion, physalis, blommor o s v. Sånt som ska övervintra ute ger jag dock inte någon sorts gödning efter juni månad, eftersom de klarar övervintringen sämre då.
månkan
Tack för svar. När jag planterade mina växter i ko-jord i krukorna så vitnade en del blad, bara lite grann i kanterna.
Tänkte att de fick en liten övergödning på en gång. Därför är jag orolig att tillsätta mer näring just nu.
Jag har ingen erfarenhet. Och det är kanske lika lätt att göda för mycket som för lite. Mvh Monica
ängelholm
Gräsklippet är jättebra på jorden om man inte har sniglar, de trivs tyvärr finfint under gräset. Lagom fuktigt för dem. Tyvärr är vi väldigt många som har både sniglar och trädgårdssnäckor i år.

Man kan spara gräsklippet i en plastsäck över vintern och sedan blanda med sand, prima att tex plantera i. Jag läste nyligen en artikel i tidskriften Natur och Trädgård om detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon