Full version: Efterlyser en akleja
Floppy
Är det någon som vet var jag kan få tag på frön till denna färgkombination?...har letat men jag hittar inte nånstanns...
Åsa, mälardalen zon 2
Har du tittat på Jelittos frösortiment? de brukar ha ett flertal färgkombinationer med vitt i mitten. Några sorter i Origamiserien tycker jag är ganska lika den på bilden.
Gillan
Nej, det vet jag tyvärr inte, men om jag lyckas ta frön från denna, kan du få om du är intresserad. Den heter " Winky Doubble. red and white"[attachment=4091:20070607_018.jpg]
Floppy
Ja den var jättefin den röd/vita...men hur beställer man därifrån?...har aldrig beställt ifrån utlandet och sen vill jag bara ha den aklejan... unsure.gif

Jättefin Gillan....ja om du lyckas köper jag gärna av dig... wub.gif
Kajsa i Arvika
Vet att det blommar en sån uppe hos min syster nu, Floppy... Kan testa att ta frö från den om du vill men kan nog inte garantera att de blir likadana, det växer andra aklejor intill.. g.gif
Boxer
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 10:16) *
Är det någon som vet var jag kan få tag på frön till denna färgkombination?...har letat men jag hittar inte nånstanns...

Bilden är ganska ljus! Är aklejan knallgul och röd? I så fall kan jag ta frö till dig i höst. Men jag har många olika sorter och aklejorna gillar att korsa sig med varandra så säker på färg ochform kan man inte vara.
Gillan
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 10:32) *
Jättefin Gillan....ja om du lyckas köper jag gärna av dig... wub.gif

Okej, du får påminna mig längre fram Floppy! I mitt album ( nya), under trädgård, bild nr 9 tror jag, har du kanske en bättre bild tummenupp.gif
Alba
Kan ev. vara AQUILEGIA caerulea 'Origami Red-White'

Rara Växter har ett brett sortiment av Akleja.
Floppy
CITAT (Boxer @ 15-06-2007, 10:40) *
Bilden är ganska ljus! Är aklejan knallgul och röd? I så fall kan jag ta frö till dig i höst. Men jag har många olika sorter och aklejorna gillar att korsa sig med varandra så säker på färg ochform kan man inte vara.

Japp den är knallgul och röd...köper gärna av dig också...även om färgerna kanske inte kommer att överenstämma när de blommar...man måste våga prova...

CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-06-2007, 10:37) *
Vet att det blommar en sån uppe hos min syster nu, Floppy... Kan testa att ta frö från den om du vill men kan nog inte garantera att de blir likadana, det växer andra aklejor intill.. g.gif

Jag köper gärna av dig också...
Ewa L
Kan det vara denna?

Aquilegia 'Spring Magic Rose & Ivory'

Såg att du hade preciserat färgerna medan jag kollade igenom mina bilder. Och den är definitivt inte knallgul och röd, utan som du ser cerise och vit.

Jaja, man kan inte ha rätt jämt. Jag tycker min är vacker oxå. biggrin.gif
Floppy
CITAT (Alba @ 15-06-2007, 10:45) *
Kan ev. vara AQUILEGIA caerulea 'Origami Red-White'

Rara Växter har ett brett sortiment av Akleja.

Jag såg att den fanns där nu jag med...PASTELLAKLEJA "Sahin´s Long Spurred"...men man måste beställa för minst en hundring och jag är bara intresserad av den...har inte plats för nått mer...

CITAT (Ewa L @ 15-06-2007, 11:07) *
Kan det vara denna?

Aquilegia 'Spring Magic Rose & Ivory'

Njae...den som jag är ute efter är mer knallgul och skarpt röd...men den var också vacker...
grycken
Jag hittade något liknande i en rabatt i Falun förra året och tog frön. Nu har jag sått dem, men de är bara några cm höga än så länge. Det ska bli spännande att se om de får samma färg som moderplantan.

Här finns en del liknande:
http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Betty
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 10:16) *

Jag har en pastellakleja som ser ut så här:

Har köpt den som som färdig planta. Inte ovanligt alls att hitta den på på handelsträdgården.
Floppy
Grycken...jättefina bilder...det var en del där som såg ut som den jag letar efter...

Betty...jag får nog åka till Granngården och våran lokala växt butik...och seom de möjligt vis har den där...din var otroligt fin den med...gillar de skarpa färgena...
Marlene z v
CITAT (Floppy @ 15-06-2007, 09:16) *

Denhär är sådd för några år sedan, akleja "Mc Kana" storblommiga hybrider i blandade färger.
Jag kommer inte ihåg vilken fröfirma det är ifrån, men det blev många vackra varianter alla tvåfärgade, endel tillock med dubbla.
Dethär tre är ur samma påse, flera finns men jag har inga foton på dem.
Floppy
Vackra... wub.gif ...den till höger är nog det jag är ute efter...knallgul och starkt röd...det gillar jag... wub.gif
Betty
CITAT (Marlene z v @ 15-06-2007, 17:51) *
Denhär är sådd för några år sedan, akleja "Mc Kana" storblommiga hybrider i blandade färger.
Jag kommer inte ihåg vilken fröfirma det är ifrån, men det blev många vackra varianter alla tvåfärgade, endel tillock med dubbla.
Dethär tre är ur samma påse, flera finns men jag har inga foton på dem.

Man kan aldrig vara riktigt säker med en frösådd. Säkrare då om man får tag på en planta. helst en som redan blommar när man köper den. Aklejor är så promiskuösa....
Wilmer
På blomsterhallen här hemma säljer de liknande aklejor, sist jag var där var de på extrapris 15 kr. Kolla du på några handelsträdgårdar du kan ju ha tur!

/ Wilma
Monarda
Kan det vara en sån här du är på jakt efter? Blir det några frön så delar jag med mig. Hör av dig fram emot höstkanten, om du är intresserad.

P1010670a.jpg

Floppy
Precis...det är en sån jag är ute efter...har jag inte hittat någon nu under sommaren på nån handelsträdgård så köper jag gärna utav er som har den och kan tänkas ta lite frön om det nu blir några frön...
Floppy
Hallojsan...nu har jag hittat frön iallafall till aklejan yahoo.gif ...Weibulls har en fröpåse som med aklejan som jag vill ha...pastellakleja nr. 2032...visserligen kommer den inte att blomma i år men jag har sått en hel påse nu iaf...jag köpte ju två ifall att...
[attachment=4251:IboxImage.jpg]
Fera
köpte en fröpåse med pastellakelejor. Jag tycker att av dem jag har är den som du efterlyser. De blandar sig friskt har fått många olika sorter och nyanser. Vill du ha frö, hör av dig. Frö är ja alltid frö, och färgen kan man ju aldrig garantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon