Full version: orolig?
vicce
mina opuntia frön har inte grott inte efter 2 v behöver jag vara orolig för att dom inte ska gro? sos.gif
MariaS
Mina sticklingar tog drygt en månad på sig innan man såg något livstecken. Hur lång tid fröna tar på sig vet jag inte, men jag vet att det finns andra kaktusfrön som kan ta upp till sex månader på sig innan de visar livstecken. Men ge inte upp. det finns alltid någon som vet här på forumet.
Alba
Hej och välkommen till Odla.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Kaktusar och suckulenter gror sakta.

Jag har sått 'Levande stenar' Lithops och det tog lång tid innan det började synas något på jordytan. När jag köpte frö av Lithops fick jag rådet att fukta jorden underifrån....inte duscha ytan för då kan syretillförseln täppas till på fröerna.
vicce
Mina opuntia basilaris sådde jag för 2 v sedan dom är ca 10 cm höga.

Tror ni att dom kan vara ute året runt?
Alexander-VG-zon3
nej den kan inte va ute året runt
Alba
Men är det inte Opuntian som klarar våra vintrar. Men då skall den planteras på friland.

Så här står det på hemsidan nedan; De kaktusar som klarar snö och kyla kan vi odla på friland här i Sverige och de tillhör i huvudsak släktet Opuntia. Om man planterar dessa väldigt väldränerat och täcker mot vinterfukt är de härdiga i nästan hela l

Här kan du läsa mer.
vicce
jag har köpt några opuntia fragilis stiklingar från succseed. jag tror dom har rotat sig,undrar hur länge efter att dom rotat sig man kan plantera ut dom?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 15-06-2007, 12:06) *
Men är det inte Opuntian som klarar våra vintrar. Men då skall den planteras på friland.

Så här står det på hemsidan nedan; De kaktusar som klarar snö och kyla kan vi odla på friland här i Sverige och de tillhör i huvudsak släktet Opuntia. Om man planterar dessa väldigt väldränerat och täcker mot vinterfukt är de härdiga i nästan hela l

Här kan du läsa mer.

jo det är släktet opuntia som klara att vara ute men knappast alla opuntior ,, en del dör redan vid -2c -3c plus är det inte kyla som dödar dom ute är den regniga hösten och fuktiga vintern så det är bara dom väte tåliga opuntia arterna vi kan ha .

arter som funkar på friland är
Opuntia fragilis -30c -35c
Opuntia humifusa -30 m.f

och då ska dom växa i ren grus-sand jord och det hetaste hörnet av trädgården du kan hitta och även då krävs ev regnskydd om det regnar mycket men i mellersta och norra Sverige där snön kommer istället för regn behövs inget regnskydd .

CITAT (vicce @ 15-06-2007, 12:28) *
jag har köpt några opuntia fragilis stiklingar från succseed. jag tror dom har rotat sig,undrar hur länge efter att dom rotat sig man kan plantera ut dom?

tyvärr är sticklingar mer fuktkänsliga på vintern så dom kräver regnskydd .du ska nog ha dom i kruka 1-2sommrar sen planterar du ut dom på våren därefter .
Alba
Flaxss......tack för tipset. Nu ska jag spana efter de sorterna. Skulle vilja testa.

Jag tror också att du inte ska plantera ut dem första året på friland.
vicce
CITAT (flaxss @ 15-06-2007, 11:42) *
jo det är släktet opuntia som klara att vara ute men knappast alla opuntior ,, en del dör redan vid -2c -3c plus är det inte kyla som dödar dom ute är den regniga hösten och fuktiga vintern så det är bara dom väte tåliga opuntia arterna vi kan ha .

arter som funkar på friland är
Opuntia fragilis -30c -35c
Opuntia humifusa -30 m.f

och då ska dom växa i ren grus-sand jord och det hetaste hörnet av trädgården du kan hitta och även då krävs ev regnskydd om det regnar mycket men i mellersta och norra Sverige där snön kommer istället för regn behövs inget regnskydd .
tyvärr är sticklingar mer fuktkänsliga på vintern så dom kräver regnskydd .du ska nog ha dom i kruka 1-2sommrar sen planterar du ut dom på våren därefter .

vicce
kan man ha krukan ute året om?
hur sköter man katusar när dom är ute hela året?
Alexander-VG-zon3
CITAT (vicce @ 15-06-2007, 14:09) *
kan man ha krukan ute året om?
hur sköter man katusar när dom är ute hela året?

nej , kruka är ännu sämre .

dina sticklingar har du ute tills det blir lätt frost (inget regn på hösten)sen tar du in dom övervintrar dom svalt 0c +5c sen ut igen på våren när norr håller ca +10c och tar in dom igen om nätterna är kalla dvs under -5c .

sen gör du så med dom i 1-2somrar sen våren efter sommar 2 planteras dom i marken då ska dom planteras i grus-sand jord i en het del av trädgården där snön,tjälen,frosten försvinner snabbast och kommer senast och där det helst ska gå över 30c på sommaren då kan du täcka marken med mörk singel . sen vattna plantorna den första sommaren ingen gödning sen så på hösten lägger du över regn skydd beroende var du bor , bor du har det är regnigt på vintern och barmark med bar frost eller frysande regn( det regnar blir frost på natten) då ska du ha regnskydd
vicce
Tror du(ni) att jag kan ha mina opuntia fragilis stikling som just har rotat sig ute på sommaren? confused.gif
Alexander-VG-zon3
ja du kan ha den ute nu fram till första frosten . bara tänk på att det inte får regna för mycket på den i höst
vicce
ska de stå soligt nu i början?
Alexander-VG-zon3
sätt den i öst första tiden i en vecka sen så flytta den soligare . lika dant på våren så har du den i skugga först och sätter den soligare i maj-juni
vicce
opuntia phecantha och escobaria missouriensis kan vara ute året om tror jag ,vet någon?
Alexander-VG-zon3
CITAT (vicce @ 15-06-2007, 16:31) *
opuntia phecantha och escobaria missouriensis kan vara ute året om tror jag ,vet någon?

om det är torrt klara dom

Opuntia phaeacantha -25c -28c

Escobaria missouriensis -35c
vicce
Hur mycket vatten behöver fröna ?
Starfight
Dom skall va fuktiga men inte blöta helatiden. Kaktus frön är över lag svårgrodda, själv har jag sått 30st opuntiafrön och 7st har grott (såddes 15/3-07). Har läst att även "proffs"odlarna råkar ut för detta. Ibland gror nästan inga frön & ibland gror nästan 100%.

Jag kommer att ha mina O. fragilis sticklingar som jag har tagit i år ute i vinter men kommer att stå skyddat från värsta nederbörden. Att ha O.fragilis i kruka ute året om är absolut inga problem, men den skall va stor. Hade min ute hela hela förra vintern oskyddad, klara sig fint utan att en enda "led" dog. (titta i mitt album). I år kommer jag aven att ha O. humifusa & O. "Budapest" i kruka ute oskyddad. Dom står vid husväggen så lite skyddade är dom väl iochförsigmen men dom får både regn och snö på sig. Jag kommer även att ha Echinocereus triglochidiatus v.inermis & Escobaria organensis ute i kruka men dom kommer stå skyddat från regn & snö denna vintern.

Här finns en bra lista på vinterhärdiga kaktusar och här hos Northern Nursery en till.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Starfight @ 15-06-2007, 21:32) *
Dom skall va fuktiga men inte blöta helatiden. Kaktus frön är över lag svårgrodda, själv har jag sått 30st opuntiafrön och 7st har grott (såddes 15/3-07). Har läst att även "proffs"odlarna råkar ut för detta. Ibland gror nästan inga frön & ibland gror nästan 100%.

Jag kommer att ha mina O. fragilis sticklingar som jag har tagit i år ute i vinter men kommer att stå skyddat från värsta nederbörden. Att ha O.fragilis i kruka ute året om är absolut inga problem, men den skall va stor. Hade min ute hela hela förra vintern oskyddad, klara sig fint utan att en enda "led" dog.

jo det går att ha ute året runt i kruka men det är inte så bra för små plantor eller sticklingar ,, och har du dom intill en vägg så får dom hus värme och gör att dom både klara vintern och väta bättre . och i kruka hålls dom även torrare än om dom va planterade i marken .
vicce
opuntia phecantha & escobaria missouriensis är dom mörkergroende eller ljusgroend?
Starfight
Dom är ljusgroende.
vicce
är det viktigt att ha stenar runt kaktusar?
Starfight
Nä det är det väl inte igentligen, inte för kaktusar inomhus men utomhus är det väl viktigare för där har man ingen kontroll på regnet som kommer. Anledningen till att man har sten eller grov sand på jordytan är för att skydda kaktusen från att ruttna av väta. Det viktigaste är att jorden är väldränerad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Starfight @ 16-06-2007, 08:18) *
Nä det är det väl inte igentligen, inte för kaktusar inomhus men utomhus är det väl viktigare för där har man ingen kontroll på regnet som kommer. Anledningen till att man har sten eller grov sand på jordytan är för att skydda kaktusen från att ruttna av väta. Det viktigaste är att jorden är väldränerad.

har man sten eller grus runt kaktusen och vid jordytan helst svart-grå-mörk så blir det varmare för den vilket behövs både på vintern och sommaren .
vicce
tack så mycket för alla svar!
wolkenkrabber
som sagt tidigare kan O. fargilis sticklingar övervintras utomhus utan problem... jag har övervintrat O.fragilis sticklnigar utomhus i lerjord utan grus... förvisso intill dräneringen på kåken men inga problem som sagt. MEN man ka behöva passa sig för småfåglar... är sticklingarna små brukar dom vilja ha kul med att rycka upp dom
Alexander-VG-zon3
CITAT (wolkenkrabber @ 16-06-2007, 19:03) *
som sagt tidigare kan O. fargilis sticklingar övervintras utomhus utan problem... jag har övervintrat O.fragilis sticklnigar utomhus i lerjord utan grus... förvisso intill dräneringen på kåken men inga problem som sagt. MEN man ka behöva passa sig för småfåglar... är sticklingarna små brukar dom vilja ha kul med att rycka upp dom

sen är du mer norrut än mig så du har snö tidigt ,,dom som bor i söder får ha dom väldränerat plus ev regnskydd och plantera ut vuxna plantor och för säker överlevnad inga ny rotade sticklingar på friland utan i kruka första åren, i skåne är det regn från okt till dec en del år, rätt så rikligt med regn plus dimman under hela vintern inte nog med det så fryser regnet på och barmark . inget bra vinter klimat för en kaktus om man inte odlar dom väldränerat . då jag har haft vinterhärdiga kaktusar som inte klarat vintern hos mig även om det inte va kallt eller nån tjäle . när våren kom ficka jag torka upp kaktusen (den såg ut som en kaktus spya med gula,rosa prickar på och annat rälit). och vill man inte det ska hända så väldränerat,täck ytan med mörkgrus och i ett het hörn av trädgården och ev regnskydd vissa år och inga fröplantor eller små stickling plantor utan att ha dom först i kruka nån vinter sen planterar ut dom det är mina råd och gör man så får man välmående plantor . bor man i mellersta och norra Sverige skyddar snön oftast både från kyla och regn under hösten,vintern,tidig vår .

e_sedell
Mina Opuntia polyacantha grodde på mindre än en vecka. Jag sådde i tre burkar men endast an av dem fick direkt soljus under groningen, och i den burken kunde jag se ett markant bättre sesultat. Om det beror på värmen eller ljuset vet jag inte.

Den arten går med fördel att övervintra i kruka. Det är inte kylan utan fukten som är problemet. Sätt dem i kruka med mycket sand i jorden, och flytta in krukan under tak (men ljust) under vintern. Alternativet är att göra ett tak åt dem ute. Min erfarenhet är att inte något edera behövs, men de blir finare med lite extra kärlek.

I år är första året jag testade att ha dem i krukor och det fungerade väldigt bra. Krukorna fick stå på althanen, och där stog de ända fram tills vi flyttade ut. De extra graderna de fick under dagarna gjorde att de kom igång väldigt fint.
vicce
Jag bor på Åland där är det lite lägre temperaturer en i stokholm. jag tror att jag kommer att ha dom ute i kruka den här sommarn och vintern men sen på våren planterar jag ut dom i ett land låter det bra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (vicce @ 17-06-2007, 07:48) *
Jag bor på Åland där är det lite lägre temperaturer en i stokholm. jag tror att jag kommer att ha dom ute i kruka den här sommarn och vintern men sen på våren planterar jag ut dom i ett land låter det bra?

varför inte ha dom inne i vintervila första året ?? ska du ha dom ute i kruka på vintern kan du lika gärna plantera dom i marken vilket är bättre än i kruka så är det med alla växter . är det frösådder plus ny rotade sticklingar i kruka så ska du tänka på dom är mer fukt känsligare när det är kallt plus första vintern i hela deras liv så fryser jorden rejält och plus så blåser det mer på dom vilket det är kallare i vinden , har du sen lerkruka så kan den spricka om den inte är frostsäker har du plastkruka så kyler plasten av mer visst dom kanske klara sig men du kan ju ta ut dom sen tidigt på våren så du förlorar ingen tillväxt .
då är det bättre att ha dom ute vår-sommar-höst sen några kalla nätter på vintern (vintervila sen och ta ut dom i mars-april) sen gör du så ett år till sen året där efter planterar du ut dom på våren . då har dom växt till sig lite och sticklingarna är välrotade och dom har blivit härdade och kommer klara vintern bra . allt för att dom ska trivas och må bra

har du dom inne första året har dom en bättre chans nästa vinter .

plus beror det på vilket vinterklimat du har på Åland ?? har du snön tidigt på vintern som skyddar mot regn och varma perioder och kyla så kan du prova att ha dom ute detta året i marken i väldränerad jord annars hade jag väntat .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon