Full version: Jordgubbsproblem
autumnleaf
Är nyinflyttad i hus och är nybörjare på detta med trädgård. Men har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Det är så att i trädgården finns två lådor där det växer jordgubbar. Men dessa har inte skötts och det råder verkligen kaos i lådorna. Plantorna växer huller om buller, och det löper rötter härs och tvärs. Ingen ordning alls, vilket gör det i stort sätt omöjligt att rensa. Med rötter menar jag dessa långa saker som kommer från en jordgubbsplanta och blir till en ny.

Jag vill ha mina jordgubbar på fina rader, helst med sån där plast eller väv runt för att minimera ogräs. Men det viktigaste är att de växer i rader så man kan hålla ordning på dem.

Men hur gör man? Är det omöjligt eller möjligt?

Just nu blommor det och det är ju jordgubbar på g, men kan man göra något till hösten. Kan man gräva upp dem alla, klippa bort dessa "rötter" och plantera om dem i fina rader.

Tips till en nybörjare någon?
rosita
Så här står det i handbok för Köksträdgården:
Vill du gå grundligt tillväga vid planteringen, lägger du ut svart plastväv som du köper i trädgårdsbutiken. Lägg ut den över bädden, förankra den och skär ett kryss för varje planta. Plantavstånd 30 cm och radavstånd 60 cm. Sätt plantorna i kryssen och sen slipper du rensa ogräs och bären blir inte smutsiga. tummenupp.gif

Jag tycker själv att det låter mycket praktiskt, men är rädd att revorna (som sticker iväg från plantan för att göra en ny) sticker ut under väven och då får man sådan oreda som du har nu. thumbdown.gif Man måste hela tiden hålla efter revorna, annars blir det ett virrvarr. Du kan ju förstås lägga ny väv varje vår. sweatingbullets.gif

Andra år som du ska ta nya revor (man brukar förnya jordgubbslandet vart 4-e år), är det bäst att ta de som kommer närmast moderplantan, eftersom de är kraftigast. flirting.gif
Fenja
I höst kan du gräva bort alla plantor, luckra upp jorden ordentligt och rensa bort eventuellt ogräs. Sedan väljer du ut de finaste plantorna och planterar tillbaka i lådorna. Sätt dem gärna i rader så blir det lättare att skörda, rensa och luckra. Till våren kan du ge dem en liten giva gödsel.
Täckodling är bra, jag brukar lägga ut blöta tidningar i 2-3 cm lager runt gubbarna och över hela landet. Ett annat sätt är som Rosita skriver svart plast. Men kan också använda träull, det är bättre än halm som blir blöt torkar upp dåligt och möglar lätt.
Det du kallar rötter, heter revor och det är jordgubbarnas sätt att föröka sig. Varje liten reva kan bli en ny jordgubbsplanta. Använd dem till att byta ut plantor som börjar bli gamla, till att göra ett nytt jordgubbsland, ge bort, sälj eller bara rensa bort. De ska inte sitta kvar då de stjäl en massa energi av moderplantan.
Lycka till!
Fenja
Tesa
CITAT (rosita @ 15-06-2007, 12:01) *
Så här står det i handbok för Köksträdgården:
Vill du gå grundligt tillväga vid planteringen, lägger du ut svart plastväv i trädgårdsbutiken.

Varför ska man lägga svart plastväv i trädgårdsbutiken?? confused.gif
laugh.gif
rosita
CITAT (Tesa @ 15-06-2007, 12:58) *
laugh.gif

Det blev fel, förlåt. Nu är det rättat!
Fenja
CITAT (Tesa @ 15-06-2007, 12:58) *
laugh.gif

Åh, jag som försökte att vara finkänslig... w00t.gif a0a.gif
Mvh
Fenja
Tesa
Men jag tyckte det var jättekul giggle.gif ...hoppas ingen bidde stött...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon