orera
Jag har väldigt mycket murgröna på ett ställe där jag inte vill ha den. Därför har jag tänkt ta sticklingar och plantera på andra ställen och också ge bort.

Vilket är det bästa sättet? Att sätta stumparna i vatten elelr att sätta dem i en liten kruka direkt? Hur långa bitar är lagom? Ca 10 cm kanske?

Jag har gjort ett experiment med kaprifol där jag dels satte sticklingar direkt i jorden, dels satte sticklingar i krukor, dels satte dem i endat vatten för att de skulle få rötter. Det enda sätt som har fungerat har varit att sätta dem i krukor.
mojan
Jag brukar sätta grenar i vatten först. Hur långa bitar verkar inte spela någon roll. De får ganska snabbt rötter. (Vattnet luktar urk, bra att byta ofta. )
Tesa
Just murgröna är väldigt lätt att ta sticklingar på...sätt dem direkt i jord och täck över med mjölkvit plast, jätteviktigt att de inte torkar ut..de kan inte dra vatten själva så fukten måste stanna kvar runt sticklingen ...10-15 cm är rätt OK längd..
Tänk på att när du tar sticklingar av murgröna att du tar från unga skott eftersom de går in i en annan fas när de ska blomma..man kan se att bladformen ändrar sig t.ex..
Lycka till..fast det går nästan inte misslyckas med murgröna.. tongue.gif
MariaS
Jag råkade ta sticklingar av misstag.
Hade kvistar i min dotters brudbukett. Dessa kvistarna förvarades i hinkar, tillsammans med allt annat som skulle vara med i buketten. När brudbuketten var färdigbunden, ställdes hinkarna åt sidan och glömdes bort. Döm om min förvåning, när jag ca 6 veckor senare hittade et virrvarr av rötter från murgrönorna i hinkarna. Det andra som sällskapat, hade ruttnat och ja ni kan ju tänka er stanken. Men murgrönorna, ja de växer frodigt i en slänt i trädgården. Numera kallad bröllopsslänten rolleyes.gif
orera
Vilken söt historia om bröllopsslänten!

Tack för alla svar! Jag har aldrig sett min murgröna blomma. Hur ser det ut? Jag har aldrig sett bilder på blommorna.

Igår tog jag massor av sticklingar, så nu blir alla som jag känner med kirskål väldigt glada! Vi byter marktäckare med varandra i ett försök att stoppa härjningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon