Shangalia
Hej!
Dom senaste dagarna har våran kattunge på 14 veckor varit dålig i magen, inte så han har haft akut diare och varit tvungen att kuta på toa stup i kvaten, utan han har gått på toa som vanligt men det har varit löst och det luktar riktigt illa.
Jag har observerat att han är som en damsugare och äter allt som ligger på golvet- från blomjord till dam,
Trots att jag damsugar regelbundet varje dag. -cry-.gif

Till min fråga.
Jag har läst runt lite granna och funderar på om jag kan ställa undan torrfodret i ett dygn(kommer alltid att ha tillgång till frisk vatten så klart) och sen sätta han på diet som tex
*kokt potatis o fisk
*kyckling och ris
i små portioner till att börja med, men
Klarar han att vara utan torrfoder och mat i 24 timmar?

Han allmäntillstånd är super, leker, spinner, sover och är GO
Vill bara inte att han ska dras med dålig mage.
(Avmaskad är han så några inälvs parasiter är det inte, och han har fått samma foder hela tiden även hos kvinnan jag köpte han av, så det är inte foderbyte)

Super tacksam för råd och tips,
Vad skulle ni ha gjort?

//Shangalia
NyUtslagenRos
Hej!

Ja du kan ta bort all mat i ett dygn. Så länge du ser och vet att han dricker vatten och att han mår bra i övrigt.

sen är det bästa att bara ge kokt torsk och inget annat.

Har själv haft en katt unge som va väldigt dålig i magen och de va det veterinären sa ge bara torsk i ett par dagar och de ska ske en förbättrning. Om inte och om välmåendet i övrigt försämrades var det bara att åka in.

men testa me torsk ett dygn efter att du tagit bort all annan mat.

hoppas det fixar sig smile.gif
Ramoth
Rå lammfärs och passerade morötter blandade ca 50% av varje, är snällt mot irriterade magar.
Passa också på att seöver vilket foder han äter. Det är viktigt att det är av bra kvalitet. Har dock märkt att kattungetorrfoder faktiskt kan bli lite för starkt för vissa ungars magar - trots att det ska vara gjort speciellt för dem.(!?)

Över lag är rå köttfärs milt för oroliga kattmagar - oavsett färstyp.
Lamm ska dock vara den snällaste.
zaaritha
Brukar ge våra gräddfil eller Verums, när de är dåliga i magen--
brukar fungera bra!
Shangalia
Tack för alla svar!
Ska testa med att ställa bort torrfodret i ett dygn
och sen ge han torsk, tror att det skulle funka bra,
annars så e det bara att hoppa till
det andra tipset om den där morotsblandningen:))

Tusen tack i alla fall/Shangalia!
zaaritha
Gräddfil då?
Vi har ju haft katter se´n -73.
Har funkat, till 75%.
Shangalia
Men Katter tål väl inte mjölk produkter och vad jag
Vet så är väl gräddfil en mjölk produkt?

Det kan väl ändå inte vara det bästa att ge sin katt om
dom är dåliga i magen, nej
Fiska och kyckling och köttfärs eller
lamm färs låter logiskt!

zaaritha
Jamen, för vår del har det verkligen fungerat! Inga diarréer efter ca två-tre dygn............
Funkar väl som Verums hälsofil på människor!
Men, vill du köra m fisk, så kanske det är bäst för dina djur!
Här funkar det inte!
Kan bara säja att just gräddfil är den enda "mjölkprodukt", våra katter får--för övrigt
gäller vatten!
anncharlotte
Det är väl just det som är problemet, när man frågar om dåliga magar så får man så många svar, och en dålig kattmage far ännu mer illa av att man prövar än det ena, än det andra.
Kokt fisk kan vara bra, men många katter blir lätt överkänsliga för just fisk, så jag skulle hellre välja lammfärsen, vilken är mycket skonsam mot magen. Och morotspure är jättebra, köp barnmatsburkar om du vill göra det enkelt för dej och blanda ner lite i färsen. Brukar stoppa en orolig mage med en gång.
NyUtslagenRos
De bästa när man blir jätte osäker är att ringa ett samtal och råd fråga Veterinären.
Det kostar inget, och man får förhoppningsvis bra svar.
kristerh
Hoppas din kisse är bra nu, men jag har ett tips till som jag testat med min egen kisse,

nämligen morotspuré som man ger till småbarn, finns på glasburk, stoppar upp direkt, dessutom vill katterna gärna äta den eftersom den är lite söt.
Mollis
En annan sak som är väldigt skonsam och bra för magen är vanlig majsvälling (den som man köper till barn), när jag vande av mina fem kattungar från diandet så fick dom det och hade aldrig problem med magarna...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon