Margaretha
Läste nyligen någonstans att vita fuchsior klarar sol bättre än mörkare varianter - eller var det möjligen tvärt om? Minns inte var jag läste det heller. Tänkte köpa en till och den kommer att få en lite soligare tillvaro än de övriga under äppelträden, men nu har jag glömt hur jag tänkt det hela. Någon som vet? confused.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina fuschior står i full sol
Alba
Flaxss... har du dina friplanterade ?

Jag har hört att de flesta sorter ska ha skugga. Jag blir så tveksam....vet aldrig hur jag ska göra. Ju mer jag läser ju mer fundersam blir jag. Man ska nog prova sig fram.

Jag har en Fuchsia Beacon och den har jag i skugga. Får lite, lite sol på morgonen.

På hemsidan nedan läste jag : " Placera krukade fuchsior i skuggan och friplanterade, perenna fuchsior i full sol."

F.A.Q om Fuchsior
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 15-06-2007, 19:48) *
Flaxss... har du dina friplanterade ?
Jag har hört att de flesta sorter ska ha skugga. Jag blir så tveksam....vet aldrig hur jag ska göra.
På hemsidan nedan läste jag : " Placera krukade fuchsior i skuggan och friplanterade, perenna fuchsior i full sol."
F.A.Q om Fuchsior

nej mina är inte friplanterade och ingen frilands fuschia heller .

har dom i krukor och dom står i full sol . även om det är lite torrt i jorden så blommar dom vattnar dom så mycket jag kan och dom trivs bra . tar ut dom i mars-april i söder solen där får dom stå tills dom kommer in i nov-dec .
Alba
OK jag ska nog testa med mer sol till min Fuchsia tror jag.
Alexander-VG-zon3
så här ser mina ut och dom är i full sol och ibland även lite torrt i krukan fast jag vattnar när jag kan så mycket det går

zaaritha
Foto nr 2, vad heter den?
Jag har mina i halvskugga--verkar gå bra det också!
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 15-06-2007, 23:25) *
Foto nr 2, vad heter den?
Jag har mina i halvskugga--verkar gå bra det också!

jag hade också några förra året i öst funkade bra .

jag vet inte vad mina heter har glömt namnen tyvärr
Margaretha
Dina verkar ju trivas fint flaxss. Tydligen gör ni lite olika. Mina klarar inte solen på en söderbalkong, men trivs utmärkt under äppelträden i kolonin med sol ibland, skugga ibland. Eftersom de övervintrar med blad och blommor på balkongen är det ett projekt att forsla dem dit och hem igen. Värst med en uppstammad bamse.

Ingen som råkade ha läst samma artikel som jag tydligen om att färgen har betydelse?

Jag har förresten också en fuchsiahäck med friplanterade, som övervintrar ute. De står i sol och behöver vattnas rejält. Är just nu översållade med knoppar!
myskmadra
För ett par år sedan promenerade jag på Rosendals trädgårdar (Djurgården i Stockholm).
Under träden stod stora fina blommande krukor med fuchsior. Aha, tänkte jag.
Kan det vara därför jag inte lyckats med fuchsior. Jag trodde att de älskade full sol.
Och jag sätter nu mina fuchsior i halvskugga - och de brukar bli jättefina (om jag inte glömmer att vattna dem)
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att fuchsior är rättså kinkiga! Läs - jag har inte tumme med dem.
Kan inte minnas att jag hört nåt särskilt om vitblommande fuchsior. (har hört ett föredrag av "fuchsiamannen", han som
brukar skriva i "Allt om Trädgård".) Minns mest att man ska ta det lugnt med vattningen under "vårväckningen".
Alexander-VG-zon3
här kan man läsa om dom står en massa bra info

http://www2.dicom.se/fuchsias/menuswe.html

citat
''De varken vill ha eller behöver någon sol alls. Bäst trivs de i silat solljus , från ett träd till exempel eller någon enstaka timme sol per dag, men något söderläge är det inte tal om annat än för de perenna, vinterhärdiga fuchsiorna som är planterade i rabatten. De ska stå i solen men absolut inte krukodlade fuchsior.
Pastellfärgade fuchsior som Annabel, Ted Heath eller Heydon blir direkt fula i solljus då de får alldeles för mycket skrikigt rött i sina milda färger. Håll åtmontone dem i skuggan. Röd-blå, röd-vita och orange fuchsior kan tåla en hel del sol vad färgerna beträffar men själva plantan mår inte bra i solen. (= hettan) ''

och jag själv har bra resultat även i full sol och i öst-norr . jag har bara satt dom där dom är snyggast och mina trivs .

aldo
Mina 'Beacon' får mer sol än skugga och trivs till 100 %
Denna sort är en mkt tålig fuchsia tycker jag .

Detta läser du på Thomson& Morgan
" Flower
Flowering: July To September
Height: 36 inches
Position: Full Sun Ideal For: Border
Delivery: June
Description:
Bush variety with good upright habit. Single blooms, approximately 4-6cm (1½-2½ inches) in diameter. Ideal for bedding, borders and containers."

Alltså klarar den full sol
wub.gif
Miamamma
Vita fuchsior blir vitare i skugga. Står dom i sol vill dom bli mera rosa.
Dom flesta fuchsior mår bäst i skugga men jag har konstaterat att dom som är röda klarar av full sol. Beacon och Cardinal går utmärkt att ha i värsta gasset bara dom blivit ordentligt avhärdade.
Har man två av samma sort är det lite kul att prova med en i sol och en i skugga. Ibland kan man inte tro att det är samma sort.
Var inte så rädda utan prova er fram! Det kan bli väldigt lyckat och det kan gå åt skogen men då är det ju bara att försöka igen nästa år. Det är ju på misslyckanden man lär sig. Då blir det roligare när man lyckas. wub.gif
Fuchsior är väl värda att lägga ner lite tid på. Det finns nog en favorit för alla.
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
nån som vet vad mina kan tänkas att heta ?
kristerh
har oxså mina i sol, men ska de stå i sol måste man vattna ordentligt, finns det något son fuchsior inte gillar så är det torka,
ge dem gärna lite större krukor oxså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon