Full version: gloriosa rotschil...
lissa
Äntligen har jag lyckats få en klänglilja...och dessutom har den växt högt och nu har den t om fått några knoppar, det är nästan overkligt efter så många års av längtan. Men nu undrar jag om jag har gjort fel, för den har fått knopparna på en höjd av 1.50m !!!! Borde jag ha toppat den ? Jag frågar nu, för en kompis har också en, men den har nästan inte börjt skjuta i höjden ännu, så för henne är det ju tid att toppa om man ska göra det.....och jag vill själv veta hur jag borde bete/betett mig med den...
Jag sökte på forumet, men det finns inte så mycket om denna underbara liljeväxt... smile.gif [attachment=4113:DSCN4608.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Nej den ska inte toppas.

Och min rot har inte grönskat än, roten ser stor och fin ut men inga gröna skott verkar vilja komma.
lissa
Jag har aldrig haft den förut, och blev förvånad hur fort den började växa när den väl hade satt igång.
En väninna som bor längre söder ut som satte sin samtidigt med mig,och hennes har inte alls vuxit som min. Hon satte ut sin senare än vad jag gjorde, för hon var rädd att den skulle bränna dom dom späda skotten med stark sol.
Jag satte ut min så fort den hade kommit upp, och har märkt att det viktigaste verkar vara att den får mycket ljus, mycket viktigare än temperaturen.(( och det har ni ju verkligen mycket av nu..lyckostar))
Idag har det varit lite molnigt, och nu tycker jag att det ser ut som en av knopparna slokar lite...du vet så där som tulpanblommorna gör ibland...men det kanske är lite paranoja från min sida.. unsure.gif
Men jag håller tummarna, för Gloriosan och Passifloran är dom som jag har kämpat mest för att få...( Stretzilian är ouppnålig ön så länge, för det är den 3dje som jag har i huvudet jämt))
Du säger att roten ser stor och fin ut, har du inte satt den i jorden ännu??
Tack för svaret Åsa, det var skönt at få bekräftat att man inte ska toppa dom smile.gif
igl
ska absolut inte toppas. varje knöl/rot har bara en tillväxtpunkt, så har den skadats händer inget. den ska ju ha växt så pass mycket nu att den börjar blomma. mina har börjat för ett par veckor sedan.
jag förvarar mina torrt och svalt under vintern, de får ligga kvar i jorden i krukan. varje knöl/rot har delat sig till två nya under hösten.
Strelitzia fanns på Plantagen för 49 kr styck så nu har jag en sådan.

mvh
inger
Åsa, mälardalen zon 2
Jag förvarade min rot i krukan under vintern och lyfte försiktigt ur den när jag planterade om och satte tillbaka roten, jag vet att man inte får skada tillväxtpunkten. Roten ligger inte så djupt planterad så jag har kollat så den inte hade ruttnat eller dylikt och roten såg fin ut. Krukan har dock stått i min lägenhet som har väldigt mörka och kalla fönster så jag har märkt att växter som står där som ex. bollilja är 2-3 månader senare än de morsan har i sina ljusa varma fönster. Nu är dock krukan flyttad till inglasat uterum så får man väl se om den sätter fart, ljust är det ju där och det är ganska varmt (förutom idag då det regnar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon