Full version: Muterad digitalis?
pialotta
hej. Kolla på de här bilderna; Är digitalisen muterad? Så konstig den är i toppen, den har slagit ut och öppnat sig som en "vanlig" blomma! visst är det nåt skumt med detta?
u

digitaqlis.jpg

digitalismuterad.jpg

(hej alla, föressten, det var länge sen jag var här! tongue.gif

mojan
Ingen aning om vad det är, men det ser häftigt ut! blomma.gif
Tesa
Jag hade också en konstig en i fjol...den var mera fylld liksom men ändå som din litegrann...fast din var helt klart snyggare...
pialotta
ja, visst är den vacker! Om man tittar nära så verkar det som att flera klockor har slagits samman och bildat en enda blomma. Det är ett stort bestånd och ungefär hälften har sådana blomtoppar. Konstigt!
kerstin z5-6
Det är ett fenomen som kallas fasciation.. särskilt vanligt hos digitalis -o i toppblomman -kan även drabba stjälkar som blir breda o dubbla -ex hos riddarsporrar smile.gif
pialotta
å tack, Kerstin! Det visar sig att där även växer minst en digitalis där stammen är extra tjock och dubbel! Vet du vad det beror på?
Åsa, mälardalen zon 2
Missbildningen brukar kallas peloria.

Här kan man se peloria på annan fingerborgsblomma samt läsa lite om fenomenet
pialotta
hej Åsa tack för länk. Det var roligt att läsa, och jag tippade rätt hihi.
Irene_L
Jag har också en sån fingerborgsblomma. Den är rätt fin tycker jag.

fingerborgsblommor 2.JPG

närbild konstig fingerborgsblomma.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon