Har köpt många plantor på Tradera, bjöd i fjol på en gulblommig akleja. Nu blommar den med stora gula blommor! Nå´n som kan tänkas veta namnet? Finns det många gula aklejor?
Ophelia
16-06-2007, 08:45
Finns väl inte så väldigt många helt gula aklejor. Börjar man räkna de tvåfärgade finns det några till, gruppen pastellaklejor är väl den grupp som har mestadelen av de tvåfärgade aklejorna.
Kanske din är en guldakleja (Aquilegia chrysantha) "Denver Gold" eller "Yellow Star"?
zaaritha
16-06-2007, 19:34
Tack! Definitivt en guldakleja! Den har väldigt stora blommor.................... Vill ha fler!
Floppy
17-06-2007, 21:26
Jag sådde en gul akleja förra året men den ville inte blomma det året....men i år ville den... ...har tyvärr ingen bild men om jag hinner så kan jag ta en bild på den i morgon...
Den heter 'Yellow Star' och jag köpte fröna från Impecta, artikelnummret är 6038... ...här är en bild på den från Impectas sida... [attachment=4192:akleja.jpg]
Floppy
30-06-2007, 13:10
F´låt Zaaritha... ...jag glömde bort att jag skulle lägga in en bild på min gula akleja...skulle rensa skrivordet ifrån en massa skräp och hittade denna bilden och då slog det mig att jag skulle lägga in en bild och visa min guling...så varsågod...och förlåt än en gång för att det vart lite sent... [attachment=4636:akleja.JPG]
zaaritha
30-06-2007, 19:47
That´s the one!! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.