Full version: Allergi
lottapotta
Jag har en hund med hyfsat korthårig päls, och hennes päls känner jag inte alls av.
Däremot är jag lite känslig för katter. Kliar i ögon och näsa om jag har en katt i knäet och kelar. Jag har hört att det ska funka bättre med långhåriga katter, och undrar om det är någon här som har erfarenhet av detta?
Jag skulle så gäna vilja skaffa en katt...
herkules
tror att det är med katter precis som med hundar - väldigt individuellt.
min dotter är allergisk och har en sibirisk katt, det funkar kalasbra! jag (som också är mycket allergiskt) kan stoppa näsan i katten utan att dö, härligt! tummenupp.gif
zaaritha
Sibirisk katt?
Fenja
Rexkatter tål många allergiker, kolla både cornisch rex och devon rex. Annars får du medicinera som jag gör, jag är också pälsdjursallergiker och har både hundar och katter wink.gif
Mvh
Fenja
lottapotta
Jag tänkte faktiskt på det när jag såg bilder på Rexkatter! De har ju verkligen annorlunda päls. Fast jag skrattade mest när jag såg bilderna, tyckte de var galet fulsnygga! bravo.gif
Förlåt om jag trampar någon på tårna nu, men det var min första reaktion... angel_not.gif

Zaaritha! Jag kollade upp Sibirisk katt, och det är en långhårig katt. Mer än så kan jag inte beskriva, för jag har precis börjat kolla in raser, och enda skillnader (förutom päls då) som jag ser är huvudform och storlek på kroppen...

Fenja! Vad bra att veta att det fungerar för dig att medicinera! Hur allvarlig är din allergi? Äter du receptskriven medicin eller köper du receptfri sådan? Vad för typer av katter har du? (Ursäkta min frågvishet, men jag vill ABSOLUT inte bli tvungen att lämna ifrån mig katten när jag väl skaffat en!)

Förresten... Tack för era svar och tips! thanks.gif blomma.gif
Även om det kanske blir annorlunda för mig, är det viktigt att jag tänker igenom så mycket jag kan innan jag skaffar katt. yes.gif
Jag vill vara mentalt förberedd, för djurinköp ska tas på allra största allvar!
Innan jag skaffade Elsa ( min hund och finaste livskamrat ) tänkte jag mig noga för i säkert ett och ett halvt år, läste etologiböcker och kollade upp eventuell dagisplats och så... sweatingbullets.gif
Behöver jag säga att jag är en planerare av stora mått och dessutom barnlös... a0a.gif
zaaritha
lottapotta: Tack! Ska söka på google!
Fenja
CITAT (lottapotta @ 16-06-2007, 22:06) *
Fenja! Vad bra att veta att det fungerar för dig att medicinera! Hur allvarlig är din allergi? Äter du receptskriven medicin eller köper du receptfri sådan? Vad för typer av katter har du? (Ursäkta min frågvishet, men jag vill ABSOLUT inte bli tvungen att lämna ifrån mig katten när jag väl skaffat en!)

Jag medicinerar receptbelagd medicin, jag hade turen att träffa en läkare som kom fram till att jag är den sortens person som skulle må ännu sämre av att vara utan alla mina djur än av att medicinera. Jag använder en gammal sorts tunga allergitabletter 1-3 per dag i stort sett året runt, nu under sommaren blir det värre eftersom jag även är pollenallergiker. Kortisonspray till näsan och astmamedicin förebyggande och vid behov, det vill säga om jag vet att jag ska exponera mig extra för något jag inte tål så kan jag förebygga genom att medicinera på förhand. Jag har varit nära att dö av penicillinallergi som satte sig på lungorna som ödem och då fick jag sprutor med adrenalin och kortison. Jag vet inte vad jag ska säga, min allergi är väl både allvarlig och rätt uthärdlig. Mycket handlar det om ens egen mentala inställning till problemet...
Jag har både vanlig bondkatt och långhåriga perser/norsk skogkattkorsningar. Förklara problemet när du kontaktar uppfödare och be att få komma dit och "provsniffa" i några timmar vid olika tillfällen så märker du rätt snabbt varåt det lutar.
Lycka till!
Fenja
zaaritha
Jag är allergisk, trots att vi ändå har katter o hund!
Har frågat på läkarstationen efter receptbelagd medicin; fått svaret att
det finns inga att få på recept, längre!?
Hur har du, Fenja; fått receptmedicin?
Fenja
Jag äter Polaramintabletter, Rhinocort Aqua nässpray och Oxis astmamedicin Zaaritha och samtliga är receptbelagda. Det finns MÅNGA fler receptbelagda allergiprodukter... de måtta prata i nattmössan på din läkarstation. Kolla FASS så ser du hur många som finns wink.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
Jaha, jag misstänkte det! De vill antagligen inte ha besvär med att skriva ut?
Har frågat två ggr o fått samma svar av två olika pers., i informationen!
Skulle behöva ha nå´t bättre än Loratadin!
Nu anser nog många att man ej ska ha djur, när man är allergisk,
men; utan djur--nej!
Fenja
Jag har provat flera olika tabletter och Polaramin är den jämförelselöst bästa för mig i alla fall.
Mvh
Fenja
Netha
CITAT (zaaritha @ 16-06-2007, 22:53) *
Jaha, jag misstänkte det! De vill antagligen inte ha besvär med att skriva ut?
Har frågat två ggr o fått samma svar av två olika pers., i informationen!
Skulle behöva ha nå´t bättre än Loratadin!
Nu anser nog många att man ej ska ha djur, när man är allergisk,
men; utan djur--nej!

Loratadin och Polaramin är likvärdiga antihistaminpreparat. Om du har svårare allergi så kan du be att få Kestine som oftast ger bättre effekt.

Kanske doktorn tyckte att du ska testa receptfria först. De har samma antihistamineffekt som de flesta receptbelagda och upp till 800kr
betalar du fullt pris även om du har recept.
Om du har andningsbesvär så finns inget receptfritt, där måste läkare skriva ut lämpligt inhalationspreparat...
finns hur många som helst, både med och utan kortison... ordineras utifrån behov.
zaaritha
Har inhalator.
annchen
Jag har aldrig varit allergisk tidigare, men under de senaste två åren har allergi mot timotej, gråbo och katt bara exploderat; otroligt jobbigt! Lyckligtvis har jag kunnat få det utrett snabbt och effektivt och hamnat i kön för hyposensibilisering (kattallergi är omöjligt för mig, medan pollenallergin är så lindrig att jag lätt kan medicinera den med Aerius).

Rexkatter har jag haft på prov och har aldrig känt av någon allergi mot dem. Jag rekommenderar dock Rexringens hemsida; där diskuteras många viktiga aspekter av problematiken i fråga om rexkatter och allergi.

Anna
Netha
edit
anncharlotte
Sibirisk katt , Devon Rex och Cornish Rex är väl några av dom kattraser som anses vara dom mest "allergivänliga", men det är mycket personligt, vissa tål dom, andra inte. Det bästa du kan göra är väl att besöka någon uppfödare som har den ras du är mest intresserad av och provnosa lite på katterna, fungerar det bra kan du ju be att få låna hem något som katten har legat på och använda det som huvudkudde. Klarar du det provet också, går det nog bra .-)
lottapotta
Att prata med uppfödaren om att få komma ut och "sniffa" på katterna har jag faktiskt redan gjort! De som jag pratade med var väldigt positiva. Jag hade tänkt skaffa katt nu i juni (eftersom jag är ledig hela sommaren) men Elsa behöver opereras så jag väntar tills nästa. Känns inte helt rätt att ta hem en ny familjemedlem när hunden precis opererats, varken för hunden eller katten.

CITAT (anncharlotte @ 17-06-2007, 03:50) *
...kan du ju be att få låna hem något som katten har legat på och använda det som huvudkudde. Klarar du det provet också, går det nog bra .-)

Tack Anncharlotte! Vilket bra tips! 000.gif Det ska jag absolut göra när det blir dags!
Jill-Ulrika
CITAT (Fenja @ 16-06-2007, 21:30) *
Rexkatter tål många allergiker...
Mvh
Fenja

Jag älskar det här citatet. Vem har sagt att det bara är människor som kan vara allergiska flirting.gif
Prillan
Hejsan!
Jag är själv allergisk mot vissa hundraser o katter. Har en westie och en bondkatt o det fungerar. Katten fick vi av en slump, han valde själv att flytta in. Fick provbo några dagar för att se om det fungerade. Min teori är att det går bra p.g.a. att han är ute i friska luften halva dygnet så han luftar ur pälsen. Både hunden o min sambo o jag är så glada att vi kan ha katt.
Lycka till, har du tur så fungerar det.
Ophelia
CITAT (lottapotta @ 16-06-2007, 01:08) *
Jag har en hund med hyfsat korthårig päls, och hennes päls känner jag inte alls av.
Däremot är jag lite känslig för katter. Kliar i ögon och näsa om jag har en katt i knäet och kelar. Jag har hört att det ska funka bättre med långhåriga katter, och undrar om det är någon här som har erfarenhet av detta?
Jag skulle så gäna vilja skaffa en katt...

Det är ju inte håret du är allergisk emot utan proteinet i hudflagorna men det kan även vara annat hos djuret som man kan reagera mot. Är själv allergisk mot alla de olika slag av pollen (samt kombinationer av diverse olika slag) och har till viss del försämrats. Vissa djur (har själv ridit och varit kontakt med "allergivänliga" hästar) har mindre av proteinet eller annat allergiframkallande och det kan variera mellan kullsyskon och faktiskt även hos själva djuret tidsmässigt.

Tänk på att det INTE är alls bra att behöva stoppa i sig medicin och hela tiden utsätta sig för allergenerna även om du är symptomfri men i dagsläget finns det en del behandling som kan vara hjälpliga om man lider av en svår allergi och inte kommer undan pälsdjur på något sätt. Tycker du ska ta ett allvarligt snack med din läkare och hör vad han/hon verkligen tycker.
olgak
CITAT (Fenja @ 16-06-2007, 22:49) *
Jag äter Polaramintabletter, Rhinocort Aqua nässpray och Oxis astmamedicin Zaaritha och samtliga är receptbelagda. Det finns MÅNGA fler receptbelagda allergiprodukter... de måtta prata i nattmössan på din läkarstation. Kolla FASS så ser du hur många som finns wink.gif
Mvh
Fenja

Jag sökte för min kattallergi och blev också hänvisad till receptfria medel. Det verkade vara huvudalternativet för dem. De ville inte heller göra någon undersökning av allergin, utan nöjde sig med att det lät som att det var katt- och kvalsterallergi.

Tro det eller ej, men allergin verkar vara borta igen nu...
Kakaduan
Tack Ophelia, skulle just påpeka själv att det inte har det minsta med pälsen att göra.

Att gå hem till någon och "sniffa" är inte heller någon bra metod för att se vad man tål och inte. En allergi kan komma direkt men också byggas upp och utvecklas över en tid. Kroppen kämpar emot ett tag när den möter något nytt den egentligen inte tål, men efter ett tag bryter allergisymptomen ut. Då är det djuren som får betala priset.

Jag har papegoja, men tål inte vissa andra saker. Skulle därför inte chansa på att skaffa ett annat djur, även om jag inte känner av dem nu, och riskera att det blir en omplacering av det. Skulle kännas fel att gå in i ett djurägande med allergimedicin inräknat från start om man så säger.

Kakaduan
lottapotta
CITAT (Kakaduan @ 28-06-2007, 10:04) *
Skulle därför inte chansa på att skaffa ett annat djur, även om jag inte känner av dem nu, och riskera att det blir en omplacering av det. Skulle kännas fel att gå in i ett djurägande med allergimedicin inräknat från start om man så säger.

Kakaduan

Du kan tro att det är just precis DET jag går och tänker på så det knakar... wacko.gif Fast längtan efter katt är stor... Vi får se hur det blir i slutändan.
Krolliljan
Jag är också pälsdjursallergiker. Vi skötte en katt en period när jag var barn och jag blev så sjuk så sjuk. Jag började rida och kunde inte andas när jag kom hem. Det visade sig vid testning att just hästar är jag superallergisk mot men tyvärr alla andra pälsdjur också.Jag tänker inte skaffa mig något pälsdjur även om jag medicinerar.
Risken för att mina andra allergier t ex pollen ska förvärras om jag utsätts för ännu en allergiframkallande faktor är för stor.
Jag har dock funderat på hyposensibilisering.
Varje gång jag ser en katt blir jag salig. Jag älskar katter, men tyvärr får det bli på avstånd. Jag har många samtal med grannens katt.
Söttok06
Hur vet man om man är allergisk då? Eller kan man bara bli det? Jag har ju haft katt som barn och en katt senare i livet, men det var 10 år sedan. Sedan har jag Marsvin sedan 2003. De är kända för att vara väldigt allergena. Men samtidigt håller de sig i sin bur ganska mycket. Jag har de inte i sängen eller jämt omkring mig.
En katt eller hund är ju mer omkring en och man kanske gosar mer med dem. Min son är inte heller allergisk mot Marsvinen för annars hade jag inte skaffat fler än de två vi hade från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon