tinnak
Hej
Är ny här på forumet men har läst ganska länge. Jag har sökt bland gamla trådar efter info om hur man bör gödsla en staketdruva men hittade inte något bra svar. Jag planterade en liten Zilga i höstas vid södersidan av lekstugan i jord som jag blandade med ganska mycket torv och rhododendronjord. Den har klarat vintern bra och ser frisk och fin ut men jag tycker den växer sakta. Den har fått lite hönsgödsel tidigare i våras. Men jag vet inte hur mycket gödning staketdruvor vill ha eller vilken sort som är bäst. Och hur mycket vatten vill de ha? Är de torktåliga eller bör man hålla på och vattna mycket?
Tacksam om jag kan få lite tips för att få min druva att växa på bra.
RibesRubusVitis
Om du planterade den i höstas, har vinrankan knappast hunnit få så mycket rötter än, och därför växer den långsamt. Det är egentligen bara i början som man kan behöva vattna utomhus; efterhand blir rötterna mycket djupa, men vattnar man då mest på ytan, lockas plantan att bilda ytliga rötter och blir sårbarare för torka.

Diverse odlingstips, även om gödning, finns på:

http://www.vinodling.com/odlingstips.htm

Förmodligen behöver du inte gödsla alls i år; lite kompost runt plantan kan räcka.
tinnak
Tack för en bra sida med information. Då tar jag det lugnt i år och låter plantan etablera rötter. I fortsättningen får den samma gödning som resten av trädgården. Lite hönsgödsel eller algomin brukar jag använda samt gräsklipp och kompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon