Full version: Hydromat bevattning
b deimert
Hej
Vi har ett bevattningsystem Hydromat från Willab. Vi har svårt att få det att fungera. Det verkar vara problem med luftningen för nu rinner det inte ut i bevattningsslangarna utan läcker över i "burken" istället.
Är det någon som kan ge oss ett tips. Vi behöver få fart på det tills midsommar då vi åker bort.
Britt kompiskram.gif
katah
odlar du i jordbäddar eller i hinkar?
vilken nivå har du matarslangen? Den är väldigt känslig, ska vara på samma nivå som droppställena.
Har du justerat skruven lite för hårt så att vatten kan inte flöda fritt ut.
Du kan justera vattenflödet från vattenslangen ( mindre tryck helt enkelt)

Jag tröttnade på hydromat på två sesonger, då det aldrig fungerade tillfräställt, men jag odlar i hinkar och det var svårt att få någon balans i det hela!
Vi ville ju ha ett system som fungerar när vi är borta två veckor!
b deimert
Hej
Vi odlar i bäddar. Matarslangen ligger nog OK men det rinner över i luftnngsslangarna.
Många är mycket nöjda med systemet så det är irriterande att inte få det OK:
B
Jonas70
Jag har hört många som haft problem att få Willabs hydromat att fungera tillfredsställande, och det är största anledningen till att jag inte själv har köpt någon.
Iza
Det finns en tidigare tråd om denna värdelösa bevattningsanläggning. Kolla in den. Jag fick den aldrig att fungera.
ulrikailund
Hej!

Jobbar för närvarande intensivt med att få min Hydromat att fungera...förra året gick det inte bra. Jag odlar i krukor och har delat upp på 2 x 20 droppslangar, med luftning i varje ände. Viktigt att dra ut luft/vatten i varje liten droppslang för att det ska komma igång. Jag har inte ställt in termiventilen optimalt ännu, eftersom det varit regnigt väder, men fick i alla fall flöde i alla slangar igår. Håller tummarna, semestern stundar...

Ulrika
katah
Lycka till Ulrika, jag odlar också i hinkar och gav upp efter två misslyckade sesonger.
Det var en omöjlig uppdrag att balansera det hela , när jag var borta en vecka hade vissa hinkar en total översvämning och andra total öken.
Inga uppmuntrande ord alltså, men jag fick mina pengar tillbaks från Willab efter två sommar, och det var bra av dom , tycker jag !
Mu i myllan
Nu blir jag orolig. Är det så svårt? Odlar oxå i hinkar men har gjort dräneringshål 15 mm upp på sidorna och fyllt upp till dit med lecakulor. Det blir i alla fall inte översvämning men öken verkar halvkul. Ska ju glasa i morgon och flytta in alla växter till midsommar. Semester 8/7. Hinner man trimma in det?
Jonas70
Frågan är väl mer om du någonsin får den att fungera sad.gif
uno
Ja många har problem med Hydromaten. jag har haft min sedan sommaren 2004 och efter intrimning fungerar den bra varje år.
Jag har slingor/matarslangar som bevattnar 23 hinkar/spänner det blir 65 droppare. Jag har 1 avlufting vid vattenbehållaren men även 1 avluftning på den matarslang som är längst bort från behållaren. Varje år börjar det med att det rinner över men har man bara justerat rätt dropp så brukar det ge sig.

CITAT (ulrikailund @ 19-06-2007, 14:47) *
Hej!

Jobbar för närvarande intensivt med att få min Hydromat att fungera...förra året gick det inte bra. Jag odlar i krukor och har delat upp på 2 x 20 droppslangar, med luftning i varje ände. Viktigt att dra ut luft/vatten i varje liten droppslang för att det ska komma igång. Jag har inte ställt in termiventilen optimalt ännu, eftersom det varit regnigt väder, men fick i alla fall flöde i alla slangar igår. Håller tummarna, semestern stundar...

Ulrika

Vad är termiventilen för något?

CITAT (b deimert @ 16-06-2007, 20:53) *
Hej
Vi odlar i bäddar. Matarslangen ligger nog OK men det rinner över i luftnngsslangarna.
Många är mycket nöjda med systemet så det är irriterande att inte få det OK:
B

Rinner det över i avluftningslangarna sitter dessa nog för lågt i förhållande till vattenbehållaren.
Sten Ch
Märkligt att så många klagar på Hydromat. Jag köpte min i fjol och hade inledningsvis några problem som visade sig bero på att jag läst manualen för slarvigt. Trodde jag begrep... Dessutom är manualen otroligt klantigt skriven.
I år satte jag upp anläggningen veckan före midsommar, startade upp den och var hemma några dagar innan vi reste bort över en dryg vecka. Kom hem till ett prunkande växthus med mognande tomater, dignande gurkplantor, paprikor som började få färg, blommande citron och lime osv. Allt hade funkat perfekt och jag har inte behövt vattna en droppe sedan dess heller. Även den automatiska tillförseln av växtnäring har funkat oklanderligt.
Till skillnad från i fjol har jag delat upp bevattningen på tre grenslangar men 20 - 30 droppställen på varje och luftning i änden på varje slang.
Vad jag inte kan först av vad som skrivits är hur det kan rinna ur luftningsslangarna. det är en fysisk omöjlighet om de placerats rätt, dvs slutar högre upp än ´Hydromattanken.
Mina råd:
1. Följ bruksanvisningen noga (även om det är en plåga att läsa den dåliga svenskan och stå ut med avsaknaden av varje uns pedagogisk finess...)
2. Ha inte för många droppslangar på varje fördelarslang.
3. Lufta i änden av varje fördelarslang och se till att luftningsslangarna slutar högre än tanken.
b deimert
Ja det verkar finnas många åsikter om Hydromat. I veckan fick vi besök av en glad Göteborgare. Han fixade till orsaken med överrinningen. Det var för stor skillnad i måtten på slangarna inne i behållaren. Med lite isoleringstejp om så fungerade den bra. Men tyvärr har nästa bekymmer uppstått nu. Ena sidan droppar perfekt men inte den andra. Vi har luftningsslangar på båda sidor. Så nu gäller det att locka hit Göteborgaren igen.
Ha det..........
Mu i myllan
Vad menar du med för stor skillnad i måtten på slangarna inne i behållaren.
Kollade min anläggning i fredags med hälften av matarslangarna, ena sidan, och det fungerade jättebra. Nu har jag fördubblat såväl flödet som antalet droppställen genom att koppla in en matarslang till plus att jag kopplat in en slang till en hylla. Plötsligt vill det sig inte på andra sidan och inte i hyllan heller. Ska riva av några hårtussar i morgon för jag tänker inte ge mig. Förmodligen skulle jag inte ha blandat in hyllan i det här...
Återkommer med lägesrapport i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon