Full version: Stör
mogge92
Hej hej! Jag undrar om det är någon här på forumet som har stör i dammen?
MariaS
Nej, men har funderat på att skaffa. Lär ska va bra som bottenrensare, men kan vara rovgirig. Allt jag kan bidra med.
mogge92
jag har alltid haft ett visst intresse för fiskar, har haft akvarium osv. Men nu funderar jag på att skaffa en damm, och i den hade jag tänkt ha en stör. Dom är ju så otroligt vackra smile.gif
mogge92
jag har alltid haft ett visst intresse för fiskar, har haft akvarium osv. Men nu funderar jag på att skaffa en damm, och i den hade jag tänkt ha en stör. Dom är ju så otroligt vackra smile.gif
MariaS
På vårat Zoo har de varianten GULDSTÖR. Det gör en ju inte mindre intresserad. Men jag vill nog veta lite mer. Är de för roviska vill jag nog inte ha dem pga mina Koi-bebisar.
Lena i Torslanda
Oavsett vilken stör man väljers å är de svåra att ha i vanliga dammar. De kräver ffa mkt stora dammar med rejält djup, vattnet måste vara kallt och ha en kraftig genomströmning. de klarar inte stillastående vatten. Jag tror inte stör är något för en trädgårdsdamm.
tomba
MEN!? blir det inte hål i dammen då fear.gif

förlåt jag försökte verkligen men jag kunde inte låta bli rotfl.gif yahoo.gif
MariaS
Visst om man nu "sätter ut" den stören laugh.gif tummenupp.gif
Tesa
CITAT (tomba @ 18-06-2007, 12:52) *
MEN!? blir det inte hål i dammen då fear.gif
förlåt jag försökte verkligen men jag kunde inte låta bli rotfl.gif yahoo.gif

...men du stör ju hela tråden , ju... giggle.gif
mogge92
hrm stören är inte alls otrevligt utan väldigt fredliga, och så stor damm behöver man inte ha, men kanske ingen pytteliten heller .
MariaS
...och absolut ingen damm med stör i blush.gif
Mia i Borlänge
Jag är oxå sugen på att skaffa mig en Stör till vår damm dom ser så läckra ut. Guldstör ! Visste inte att det fanns ? Tänk vad bra det är med forum tummenupp.gif
Har hört att Gräskarp oxå är bra att ha i dammen, kan det vara ett alternativ till Stören om man är rädd om sina yngel.
MariaS
Fast ska man ha gräskarp,behöver man en STOOOOOR damm. Fiskar på 50 cm är inte ovanligt och dessutom förökar de sig som ogräs giggle.gif
Eva i Västerås
Förutom att dom äter jättemycket ogräs.....
(Vi fortsätter väl i samma stil? a0a.gif)
Mia i Borlänge
Vilken fin Bonsai du har som personlig bild ! Med den dödveden så måste det väl vara en barrväxt g.gif Bonsai är oxå mitt intresse och det passar ju bra ihop med damm och Koi wink.gif Själv har jag några Japanska lönnar.
jogbirgell
Hej!

Första gången jag joinar ett forum så var snälla smile.gif.

Hittade detta om Stör på nätet:

"Stören trivs bäst i stora djupa dam-

mar med ett sand eller gruslager där

den kan leta efter något ätbart. Dam-

men skall vara minst 80 cm djup och

innehålla minst 3-4 kubik vatten:

Dammen skall inte ha for mycket fisk

då stören i så fall kan ha svårt att

hålla sig framme och ta mat. Maten

skall helst vara av sjunkande typ.

Stören äter också frysta musslor m.m.

Stören kan i stora dammar bli upp

mot l meter lång. Könsskillnader är

svåra alt fastställa. Stören år fredlig

mot andra fiskar".

Jag kom hem från semestern igår morse (hade kört hela natten) från Danmark med fyra Diamant-stör varav ett albino skvalpande bak i husvagnen.

Jag var på två Koi-anläggningar i Danmark varpå jag fastnade totalt för Stören, dammarna som stören gick i (ihop med Koi-karpar) på båda dessa anläggningar var ca 2 x 3-4 meter och inte särskilt djupa.

Mina Störar är än så länge väldigt tama och håller sej synliga hela tiden, igår kväll så klappade jag en av dom när den gled förbi den reagerade inte överhuvudtaget utan gled bara vidare, albinot är lite mer reserverad än dom andra men den syns bra ändå efter som den är vit.

Försäljaren sa att vintern inte är något som helst problem, men jag blev lite fundersam över om han insåg vad en Svensk vinter innebär när han sa att Stören skall ha mat en gång i veckan på vintern, Koi-karparna skall ju inte matas alls på vintern... men men det är väll anorlunda med Stör.

Jag är än så länge helt lyrisk över mina Störar, hoppas nu bara att dom klarar vintern smile.gif.
MariaS
Hmmm. Måste nog fundera en gång till på de där guldstörarna, eller så gräver jag väl en damm till bara för dem blush.gif wub.gif
Jan Lindgren
Hej!
Hoppas vi får fler rapporter om störarna. Du försöker väl odla dem.
Jag undrar om uppgiften att gräskarp förökar sig som ogräs är korrekt. Mig veterligen brukar man få hormonbehandla dem för att få dem lekmogna. Vanlig karp förökar sig däremot bra.
MVH
Jan Lindgren
jogbirgell
Jag hoppas naturligtvis på att små stör-yngel skall synas i min damm så snart som möjligt, men odla är nog inte rätt ord även om det vore än dröm på sikt.

Till MariaS vill jag tippsa om att såvida inte guld-stören är mer aggressiv/rovisk än diamant-stören så tror jag att det är större risk att dina "stora" karpar tar dina karp bebisar än att stören tar dom.

Mina störar som är i varierande längd ca 25-35 cm långa bryr sej inte alls om dom andra invånarna i dammen stora som små, nu är förvisso mina "koi-yngel" ca 7-8 cm långa redan så dom räknas kanske inte som yngel längre, men stören verkar för mej totalt harmlös.

Skall tilläggas att jag än så länge bara har tre dagars erfarenhet av stören så detta är inget expertutlåtande whist.gif

Nu köpte jag ju mina kära störar billigt i Danmark men hade jag vetat hur otroligt "coola" dom är så hade jag köpt dom på hemmaplan för länge sen, kanske inte albinot som jag misstänker är sviiin dyra här hemma crying.gif

Diamant-stören inte bara liknar en haj till utseendet den liksom sveper runt i dammen på ett haj likt vis också, nu är det ju en stör jag har köpt och inte en haj men likheten är onekligen fräck.
Christer i Falköping
En liten fråga bara av ren nyfikenhet: Får man ta in fisk från annat land i EU (eller land utanför EU) till Sverige hur som helst? Koikarpar vet jag att det är förbjudet att ta in, men hur är det med andra fiskar?
Christer.
jogbirgell
Jag hade fullt upp med att oroa mej över all sprit som skulle över gränsen angel_not.gif , så jag tänkte ärligt talat inte på att stören kanske inte fick åka med, men tack för upplysningen detta måste undersökas om det blir fler gånger.
jogbirgell
Här är några blder på mina diamant-stör om någon är intresserad.

Bilder 2006 006 (Small).jpg

Bilder 2006 007 (Small).jpg

Bilder 2006 008 (Small).jpg

Bilder 2006 005 (Medium) (Small).jpg

jogbirgell
Här kommer en bild på Abbe (som den kallas numera) också.

Tyvärr lite suddig, kameran verkar ha svårt att veta vad den skall ställa in fokus på när man fotar ner i
vattnet.

Albio-Stör

TobbeGarden
Har testat stör ett par gånger , jag har blivit av med dom i alla fallen tyvärr , det e en upplevelse men tyvärr vågar jag ej igen dom e ju inte precis billiga heller MVh Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon