|
Nybörjare på potatis som på allt annat inom odling. Jag har satt dem i pås-kogödsel, tror att jag blandade med hälften planteringsjord (billig påssort). Själva blasten är nu midjehög och blommar men potatisarna är i rädisestorlek. Sorten är Asterix och alltså ganska sen. Är det kogödseln som fått potatisarna att lägga energin på blasten istället för potatisarna? Ska jag undvika ytterligare gödning helt nu eller ta något icke-kväverikt istället? Vad i så fall?
/JPL zon 1
Alexander-VG-zon3
16-06-2007, 12:03
jag gjorde samma misstag förra året med att göda dom jätte mycket sen så blev väl blasten 1-1,5cm hög och potatisen blev jordgubbsstora
Trist med så små potatisar  Fast om du låter dem växa ett tag till, så blir de kanske lite större.  Jag gjorde också misstaget när jag satte potatis i hinkar. De fick kogödsel blandat med bra jord. Men jag lät dem växa 2 veckor till och då var de större. Potatis vill inte ha alltför bra jord, då blir det mycket blast och lite potatis. Jämn bevattning vill de däremot ha.
Visst kan de få växa lite till, vi har ju inte ens valt en tidig sort! Är det annars sant att man brukar skörda när de blommar?
Hur gör jag nästa år. Ingen gödsel alls kanske?
När potatisen blommar äv väl det allra tidigaste man kan hoppas på att kunna skörda något. Jag brukar inte bry mig då, det brukar bara finnas pyttepotatis. Vill man ha någon storlek på dom så kan man vänta tills blasten börjar vissna.
Minns jag rätt satte jag potatis i 50% planteringsjord och 50% 'kogödsel' (från Bauhaus) förra året, det blev bra. Men sorter som blommar tidigt (Asterix hör till dem) men egentligen är sena bör stå kvar längre för att få vettig storlek. Asterix på friland börjar blomma här om ett par dagar tror jag, men inte ens den tidiga färskpotatisen i åkern (Marine, Timo, Early Rose, Cherie) är i närheten av att vara skördemogen än. Red Duke of York blommar på friland nu, och i hink för ett par veckor sedan, jag skulle tro att hinkpotatisen går att äta om en vecka kanske. Då har den, om jag räknat rätt, stått i jord precis över 2 månader vilket nog är i kortaste laget.
Hur mycket har du kupat upp jorden kring potatisen, och hur varmt har de stått? Står de för varmt (över 25-26C, absolut ej över 30C) riskerar man att få väldigt mycket blast och små potatisar. Enstaka dagar ute i åkern klarar såklart potatisen 30C, jorden kyler ju en del.
Jag skulle nog inte göda dina potatisar mer, däremot vattna dem rejält den närmsta tiden.
Fast jag brukar skörda potatis långt innan de blommar.  Jag har skördat potatis ca 3 veckor och de blommar inte, men 1 stånd räcker till minst 2 personer och en del av potatisarna är ca 6 cm i diameter.
Ja, det är olika sorter, en del blommar ju inte alls  Men hur många dagar har det gått sedan du satte dem? Och vilken sort är det? 60-80 dagar brukar vara minimum för vettig skörd. Minns jag rätt, och det gör jag ibland, så fick jag ca 600g från tvåmånadersplantor förra året. Sorten osäker på...Marine kanske. Men de hade stått i växthus.
CITAT (Pirum @ 16-06-2007, 17:37)  Hur mycket har du kupat upp jorden kring potatisen, och hur varmt har de stått? Står de för varmt (över 25-26C, absolut ej över 30C) riskerar man att få väldigt mycket blast och små potatisar. Enstaka dagar ute i åkern klarar såklart potatisen 30C, jorden kyler ju en del.
Jag skulle nog inte göda dina potatisar mer, däremot vattna dem rejält den närmsta tiden. Maken har satt och kupat, har ingen aning om hur mycket. Ser vettigt ut för mina otränade ögon. De står inte i pallkrager men liknande snickrad konstruktion. Nu har det ju varit jättehett så nog har det varit varmare än du skriver. Vattnade nog för lite också att döma av rädisorna som smakar förfärligt... Fast blasten var superhög före hettan så det är nog jorden som var för näringsrik.
CITAT (Pirum @ 16-06-2007, 19:21)  Ja, det är olika sorter, en del blommar ju inte alls  Men hur många dagar har det gått sedan du satte dem? Och vilken sort är det? 60-80 dagar brukar vara minimum för vettig skörd. Minns jag rätt, och det gör jag ibland, så fick jag ca 600g från tvåmånadersplantor förra året. Sorten osäker på...Marine kanske. Men de hade stått i växthus. Nu minns jag inte vilken sort jag skördat, men den i hink skördade jag efter 55 dagar och fick 900 g. Den har första 3 veckorna stått inne nattetid och ute dagtid, därefter ute hela dygnet. De jag skördar nu på friland (ca 70 dagar) är en tidig sort och ger ca 700g. Jag har även skördat ett stånd vinterpotatis, som gav ca 1 kg! Dessutom JÄTTEGOD, det var vanlig ekologisk matpotatis från COOP. Jag trodde att alla potatis blommar.
Det blev rätt bra iaf! Vi har skörtat en planta och fick 1,5 kg. Jag måste ha varit slarvig när jag kände efter hur det gick och så antog jag att om jag hittade en stor potatis så var det sättpotatisen... Jag sa att jag är nybörjare va?
Riga Trix
05-07-2007, 23:57
Det där med att skörda vid blomning är en lite olycklig skröna. Det kan nog stämma om man vill ha snabb skörd av tidig potatis men normalt är potatisen inte alls färdig vid blomning. Asterixen tex börjar nog blomma 3-4 veckor innan knölarna nått vettig storlek. Ett mer tillförlitligt tecken är att bladen närmast backen gulnar, ett tecken på att växtförmågan börjar avta. Men det beror ju i sin tur på hur välgödslat landet är. Men börjar blasten se lite sliten och mogen ut bör man hålla koll på storleken genom att dra upp en planta och gräva efter de knölar som blir kvar. Är man nöjd slår man av blasten eller möjligen skördar direkt, om inte, vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|