Full version: Id hjälp insekt
HelénE
Hej!

I en rabbat med bara en torts växt (som jag inte heller vet vad det är) så är det något som i topparna av en del växterna lagt ägg/larver. Blommorna är väldigt många, så jag har helt enkelt gallrat ur de som blivit angripna, men undrar givetvis vad det är för något.

I går kväll lyckades jag få syn på bifogad gynnare, och funderar på om det är den som är boven till det hela. Någon som vet vad det är?

Helén
Gossen Ruda
Det är en flugbagge, Cantharis sp., obekant vilken av arterna men den är ett rovdjur och även larverna.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2007, 13:45) *
Det är en flugbagge, Cantharis sp., obekant vilken av arterna men den är ett rovdjur och även larverna.

skulle kunna vara Cantharis fusca, eftersom den har mörka ben, men det förändrar inte saken utan den är fortfarande ett nyttodjur.
HelénE
CITAT (Markus_H @ 16-06-2007, 20:49) *
skulle kunna vara Cantharis fusca, eftersom den har mörka ben, men det förändrar inte saken utan den är fortfarande ett nyttodjur.

Nyttodjur??? Det är alltså något man inte ska döda? Inte det som bosatt sig i knopparna/blomöverdelen?

Helén
Gossen Ruda
Det är inte flugbaggen som lagt äggen, dess larver lever i och på jorden.
Piccante
CITAT (HelénE @ 16-06-2007, 21:24) *
Nyttodjur??? Det är alltså något man inte ska döda? Inte det som bosatt sig i knopparna/blomöverdelen?

Helén

Flugbaggar är rovdjur och lever av andra insekter kanske även av de som lägger och på dina växter? Man kan se flugbaggar flyga runt på jakt och dyka ned mot mindre insekter som sitter på växter och äter eller värmer sig. Så de är ju en del av trädgårdens biologiska bekämpning.
HelénE
CITAT (Markus_H @ 17-06-2007, 00:15) *
Flugbaggar är rovdjur och lever av andra insekter kanske även av de som lägger och på dina växter? Man kan se flugbaggar flyga runt på jakt och dyka ned mot mindre insekter som sitter på växter och äter eller värmer sig. Så de är ju en del av trädgårdens biologiska bekämpning.

Tack! Då ska jag inte ha ihjäl den. Biologiska bekämpare gillar jag!

Har upptäckt i vårt äppelträd som fått bladlöss, att det kommer svartmyror dit och mumsar i sig lössen! Bravo myrorna.

Helén
Åsa, mälardalen zon 2
Njae myrorna äter inte så mycket löss de mjölkar lössen på honungsdagg man kan säga att lössen är myrornas motsvarighet till våra kor, myrorna försvarar även lössen mot predatorer, samt myrorna kan flytta runt på lössen (fast löss har bevingade individer så de kan förflytta sig själva ganska bra med).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon