HelénE
Hej,

Undrar om ni kan hjälpa mig med att identifera några växter i vår trädgård? thanks.gif Vi flyttade hit i höstas, och trädgården är väldigt gammal och har enormt mycket blommor. Det mesta i blomväg har jag lyckats identifera, men några återstår.

På den första bilden är det den gula blomman jag undrar över. Höjden är mellan 20-30cm på växten. Den blå blomman har jag identiferat som toppklocka.

De andra 2 bilderna föreställer samma växt, närbilden blev tyvärr lite suddig. Dessa blommor står i en och samma plantering, en rundel 1m i diameter och står mycket tätt. Höjden nu är ca 40cm, men jag tro de blir högre. De vissna jag rensade bort i höstas var nog 70-80cm höga. Tyvärr gick det inte att se vad det varit för färg på blommorna. Själkarna är helt gröna. De har ännu inte bildat knoppar, så förmodligen blommar de ganska sent.

Helén
stennie
Jag tycker att den gula ser ut som lejongap yes.gif
Boxer
Gulsporre gissar jag!
Caisy
Jag har ingen aning om vad det är men kommer övervaka denna tråd då jag lagt ut samma växt (den utan blommor) ett flertal gånger utan att få svar. Ska bli spännande, du fick lite bättre bilder än mig. flirting.gif
flower
Jag håller med Boxer.. tror oxå att det är en gulsporre
HelénE
Gulsporre ser ju faktiskt ganska likt ut. Hittar den inte i mina trädgårdsböcker, men på nätet. Lejongap är det inte, det är jag säker på. Men gulsporre, ja bravo.gif

Ska bli spännande att se om någon annan kommer på vad det andra är confused.gif

Helén
Limeblossom
Tycker att bild tre ser ut som såpnejlika, vad tror ni andra?
Boxer
CITAT (Limeblossom @ 16-06-2007, 21:33) *
Tycker att bild tre ser ut som såpnejlika, vad tror ni andra?

Bravo! bravo.gif Det tror jag med - när jag jämför med bilder på Google
storm
Och jag tippar på Höstflox på tvåan.
storm
Sista bilden ser ut som Gentiana altaica.
Limeblossom
Bild två och tre är samma växt, därför var jag lite osäker...
Boxer
CITAT (storm @ 16-06-2007, 22:05) *
Och jag tippar på Höstflox på tvåan.

g.gif Hmmm! *funderar* Det här är jätteroligt ju! Jag lär mig mycket på att leta och jämföra bilder. smile.gif

Visst har höstflox samma växtsätt, men när jag tittar närmare på bladen, finns det extra längsgående veck som såpnejlikan har.
Fenja
Den sista är såpnejlika.
Mvh
Fenja
HelénE
Verkligen spännande!

Såpnejlika ser ju väldigt likt ut. Tycker det ser mer likt ut än höstflox, men helt säker är jag inte. Gentiana altaica tror jag nog inte det är.

Nå, man får försöka hålla sig lite tills de blommar, är ju onekligen lättare då att lista ut vad det är, jag är lite otålig i min iver ibland att lista ut vad vi har i rabatterna. Den dr gulsporren har jag väntat länge på att den ska slå ut så jag kunde få reda på vad det är.
Hittade faktiskt gulsporren i en blombok med vilda blommor, och där stod det att den egentligen var en odlad växt som odlades förr i rabatterna. Eftersom huset och tomten är gammal så stämmer det säkert.

Men nu har jag i vart fall lite förslag på vad den andra växten kan vara. Ska bli spännande när den blommar och se vad det är!

Tack för hjälpen alla ni som kommit med förslag blomma.gif

Helén
Mattsson
Är det såpnejlika (vilket det ser att vara, jag har tyvärr, den blomman i min trädgård) så passa dig! Värsta ogräset, sprider sig som hejsan och är helt omöjlig att bli av med. Blomman är söt, men det väger inte upp dess eländiga framfart.
Fenja
CITAT (Mattsson @ 17-06-2007, 19:06) *
Är det såpnejlika (vilket det ser att vara, jag har tyvärr, den blomman i min trädgård) så passa dig! Värsta ogräset, sprider sig som hejsan och är helt omöjlig att bli av med. Blomman är söt, men det väger inte upp dess eländiga framfart.

De är lätta att rensa bort, bara att dra, de lossnar lätt. Men visst sprider den sig, men jag förlåter allt när den blommar, den doftar underbart. Några blommor inne fyller hela huset med väl doft. Ha den som solitär så slipper du problem med att den tar över och kväver andra växter!
Mvh
Fenja
HelénE
CITAT (Mattsson @ 17-06-2007, 19:06) *

Faktum är att den tycks hålla sig i den rundel den nu är. Har inte sett den i övriga rabatter, trots att de bara ligger någon meter mellan. Så kanske är det inte såpnejlika ändå g.gif

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon