HelénE
Hej!

Jag vet verkligen inget om rosor. Förmodligen är detta en jättelätt fråga för en roskunnig, men inte för mig.

Vi har nedan rosbuske i trädgården. Buskaget är stort, ca 2 -3 m i diameter. Det har förmodligen stått där mycket länge (huset är från 1700-talet).

Jag undrar dels vad det är för ros. Jag tycker det ser ut som "vanlig nyponros". Den hade nypon i vart fall i höstas när vi flytta hit.

Sen nästa fråga. Min man tycker den ser lite skräpig ut och vill beskära den. Visst finns det lite döda grenar i buskaget, men jag tycker det räcker att ta bort dem. Min man däremot är den mer brutala typen, han vill klippa ner allihop vid marken och hävdar att den då kommer växa upp på nytt och bli jättefin. Själv misstänker jag att det kommer ta evigheter då för den att återfå dagens omfång och prakt. Till saken hör att min man inte vet mycket om växter osv...men trots det har han idéer w00t.gif

Tar tacksamt emot tips om vad som bäst görs med den.

Helén
kerstin z5-6
Det ser inte ut som nån vanlig"nyponros " den är ju halvdubbel .. intressant bladverk och höjd ,jag ska fundera lite på ev namnförslag
DU har rätt -det kommer att ta tid -lång tid innan den ser sådär fin ut igen -kapa gamla grenar -de som är torra
Glesa ur den något och ta bort de äldsta grenarna -tjocka gråfärgade -vid marken , varje vår - men njut av prakten i år !
Kajsa
Jag skulle närmat mig försiktigt och tagit bort äldsta grenarna, inte gå lös på hela rosen, den är pampig. Titta i Roslistan under R alla som börjar på Rosa..... om det kan vara något du känner igen, titta också på Betty Bland.
HelénE
thanks.gif

Jag ska kolla Roslistan.

Lite kul happy.gif att höra att det kanske inte är någon vanlig nyponros utan någon mer ovanlig.

Tack för tipsen om att inte jämna den mer marken. Jag har haft misstanke om att det inte vore så bra, men nu känner jag att jag har stöd att stå emot! rtfm.gif

Har just haft folk på besök som lyckats förhindra att rabatterna längs huset ska ersättas av grus!!! Därav flera rosor (okänd sort, kommer skicka blider när de slagit ut), så vårt gamla 1700-tals torp kommer slutligen få ha sina rabatter vid husväggen kvar. rose.gif

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon