Ewa L
Jag har sett många myror (typ piss-myror) på min tomt men egentligen inte bekymrat mig så mycket om dem. "Leva och låta leva".

Men nu börjar jag inse hur måna samhällen de har där nere i underjorden och börjar fundera på hur mycket skada de kan ställa till med. Har inte märkt något hittills på 3 år, men...

Ex.vis: 2 stora krukor med körsbärstomater ställda jag vid trappen ner i trädgården. När jag planterade använde jag min kompostjord, trots att jag visste att den var lite för kompakt, men jag hade inget annat just då. Tomaterna har stått där i några veckor och ser mkt friska ut. Igår skulle jag sticka ner fingret för att kolla fukten. Kruka 1: hård jord som väntat. Kruka 2: Hyperporöst!! Varför? Jo, massor av myror. Lucker, fin jord, men... blink.gif huh.gif

Om de inte gör någon större skada, vill jag inte gå till motangrepp, men de finns nästan överallt i gräsmattan!
KURT
Enda problemet för växten är just att det kan bli alltför poröst så att rötterna torkar ut. Om man har en kruka så kanske man kan lägga något på ytan så att myrorna inte trivs tex singel eller grovt grus? Att de bor i gräsmattan beror på att du förmodligen har sandjord?
Ti bee
Någon föreslog myrr under krukorna och kanske en bit genomsläpplig väv längst ner i krukan, över hålet. Kanske i kombination med grus överst? Hos oss tar de sig upp underifrån in i krukorna. Usch ja, de är aggressiva också. Har massor inne i växthuset och just nu är det en del ogräs därinne, för så fort jag skall till att rensa blir jag biten både här och där. Av svartmyror, tänka sig, jag trodde de var fredliga...
Jag har också piss-myror i gräsmattan. Fast vår gräsmatta är inte sandig utan fin och myllig jord. När jag grävde rabatter nu i våras så var det pissmyrebon precis överallt. Till slut fick jag in ett system att ha flera grävställen igång samtidigt, så när ett pissmyrebo dök upp lämnade jag platsen en stund, grävde någon annanstans och återkom senare igen.
Jag vet inte heller vad jag skall göra, om jag nu skall göra något alls. Växthuset tänker jag i alla fall återinta.
Myrr skall inhandlas! mad.gif
smile.gif
Ewa L
Jag har faktiskt inte heller sandjord, utan jättefin mylla. Känner igen mig i detta att gräva lite här och där. tongue.gif
Skulle egentligen inte ha något emot — inte så mycket i alla fall — att de fanns där om jag bara visste om de gör skada eller inte. Och kommer de att bli ännu fler?

Jag måste inte sitta i bikini eller shorts direkt på gräsmattan, kan sitta på en stol.

Det värsta är väl då snarare att jag har en otroligt konstig stil när jag rensar ogräs:
Först sitter jag lite prydligt på huk, för jag har troligtvis inte bytt om efter jobbet — skall bara titta lite.
Därefter står jag på knä — kan borsta av knäna sedan.
Nästa steg sitter jag på ändan — byxorna skulle ändå tvättas.
Plötsligt halvligger jag som vanligt i rabatten, stödd på armbåge. Det är då de slår till. mad.gif wacko.gif biggrin.gif
KURT
Visst kan man bli av med dem med myrr, men det är bara ytterst tillfälligt, är det bra förhållanden så kommer de tillbaka. Så utomhus tycker jag att det är meningslöst med myrr.
saga
Jag skulle också vilja veta vilken skada de gör, myrorna! Förutom kala fläckar i gräsmattan... Har mycket bladlöss som myrorna ju älskar, frågan är, vem lockar dit vem????
Ewa L
CITAT (saga @ 02-07-2003, 15:39)
Förutom kala fläckar i gräsmattan...

Det har inte jag, trots stora samhällen!

Är det verkligen ingen som vet om de gör skada eller ej?? Vill inte starta krig i onödan. huh.gif unsure.gif
Annika i Korsholm, Finland
Jag tror inte att de gör skada. Låter inte som om jag har lika mycket myror som ni, men har dem nog lite här och där. Speciellt mycket i trädgårdslandet i år, kanske för att det är torrare jord än där jag hade det i fjol.

De trivs inte så bra i jord som blir omrörd eller är fuktig, så de kan försvinna (tillfälligt?) om man vattnar. Känner inte till myrr. Vi brukar använda ett pulver från Bayron som man löser upp i vatten och vattnar med. Vi vattnar med myrgiftet runt huset så att de inte ska ta sig in. Annars brukar de få vara rätt mycket ifred. Mycket kallvatten på någon fläck har vi nog och sputat någon gång för att få dem att flytta till annat ställe.

När jag var liten så sa de att där myror finns, så finns inte ormar. Och det hoppas jag verkligen! smile.gif
katti
Jag kollade lite i en trädgårdsbok och där stod det att de genom sina gångar underminerar rabatter och gräsmattor så att rötterna kan torka ut. Dessutom så skyddar de bladlössen från deras naturliga fiender. Detta gör de därför att de lever på den honungsdagg som lössen avger.
Fast vi har också myror i våran gräsmatta och vi har lerjord (gammal havsbotten) men jag undrar om det inte måste vara väldigt stora samhällen innan de gör nån egentlig skada? Vi har inga bladlöss heller för den delen men det tror jag beror på vår stora och varierande spindelpopulation smile.gif . Jag tror inte att jag sett så många olika spindlar på en så avgränsad plats innan vi flyttade hit rolleyes.gif
Nina H
Visst håller myror en del annan ohyra borta, men för mycket står man bara inte ut med. I höst när vi ätit upp allt vi kan äta i trädgården så blir det en rejäl omgång med Myrr för att decimera beståndet lite. Det är hopplöst när man inte kan skörda av sin odlarmöda utan att bli anfallen, och när barnen inte vill vistas på gräsmattan av rädsla att bli bitna.
Ella
Jag fick ju myror i en dracena en gång, planterade snabbt om plantan och luckades skydda den från ny myrinvasion´. Det som sedan förvånade mig vara att de plantan mådde så bra i så många år efteråt utan att jag planterade om den tongue.gif

Nu hade ju den växten bara myror en kort period, men den växten blev ju inte skadad i alla fall.
Eva Swahn
Hänger på med mera klagomål på myror. Kanske är det ovanligt många i år? Jag har pissmyror under plattor och gräsmattan, men har sandig jord - så jag får skylla mig själv sad.gif

Men bekymret är att jag har MASSOR av dom svarta i mina planteringskärl. Deras små risgrynsägg dyker upp när jag planterar om eller vattnar kraftigt. Jag blir så trött på dom för jag har svårt att ta livet av dem. När jag sen ser att dom bär runt sina ägg och flyttar på dom så får jag dåligt samvete. Gör dom ingen skada så får dom vara där. Dom skadar inte mina växter, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon