Alexander-VG-zon3
hejsan

hur salttåliga är dom här buskarn/träden ?? typ hur mycket salt kan dom klara av innan dom visar tecken på att må dåligt ??

och hur ser saltskadade buskar/träd ut ??

buskarna jag undrar över är

vresros,havtorn,frilands hibiskus,rosmarin

tack för information
Anders zon 1
Vresros och havtorn klarar salt bra, båda växer ju naturligt i mycket utsatta lägen längs kusten. Fast exakt hur mycket salt de klarar går nog inte att säga. Rosmarin klarar nog också salt och blåst rätt bra - fast antagligen inte om man ska försöka övervintra den på friland (då är det skyddat läge som gäller). När det gäller frilandshibiskus vet jag inte, men jag kan nog misstänka att den är betydligt känsligare.

Blad/barr på saltskadade växter torkar, särskilt i kanterna och topparna. Ibland kan hela skott torka och dö. På buskar vid blåsiga kuster kan man se att utstickande skott dör vilket gör att buskarna blir "formklippta" av vinden och saltet. Detta beror dels på att saltkristallerna som förs med vinden är vassa och sliter sönder bladens/barrens skyddande ytlager, dels på att saltet i sig är uttorkande genom att suga ut vatten ur bladen osmotiskt. En annan typ av saltskador kan uppkomma om markvattnet blir salt eftersom det kan skada rötterna och hindra vattenupptaget. Detta är dock inget som man normalt behöver oroa sig för i Sverige annat än om man bor på en strandtomt vid havet där det är risk för översvämning vid högvatten eller mycket stänk från vågor.
Alexander-VG-zon3
tusen tack för infon ,, rosmarin har jag redan ute på friland andra året den blommade så vackert i våras .

tack igen för infon väldigt intressant
Carl
Hi!
Bor själv nära vattnet i kulla byggden. Vresrosen är den busken som växer närmast vattnet. Den växer i sand och klarar alla stormar utan någon påvrekan alls. Själv betraktar jag den som det värsta ogräs. Den sprider sig som ohämmat. Komununen i Höganäs har bekämpat den med stor kraft de senaste åren. Eftersom den tar över allt. mitt råd är plantera den inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon