Näcken
Funderar på att skaffa en kaprifol till en spalje som är 2 m hög.

Har en vildkaprifol, så den vill jag inte ha.

Vilka andra är fina och klarar att inte bli för stora, vill helst ha den goda doften? Har kikat på några sorter men blir inte så klok, mycket att välja på.

Hr någon kombinerat dessa med klematis?

zaaritha
Lonicera japonica, Lonicera periclymenum, Lonicera x heckrottii.?
Kan de va´nå´t?
Näcken
Kan du berätta lite mer ?
Fenja
Jag gillar vildkaprifolen för den doftar så underbart!! Men kolla på de i starka blomfärger så kanske du hittar något som passar?
Mvh
Fenja
Blomstersmurfen
Äsch, nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men jag vill slå ett slag för den vintergröna kaprifolen, som jag blivit mycket imponerad av här (zon 2-3). Den växer så det knakar, och är snyggt vintergrön hela året. Mycket stort skönhetsvärde även utan blommorna. Har ett jättelångt plank runt poolområdet, och en enda planta täcker säkert 10 meter efter 3 år.

Tyvärr har jag haft problem med kaprifolmott eller vad de heter, så av mina 6 sorters kaprifol som jag har, har det de senaste åren bara varit vildkaprifolen som fått behålla sina blomknoppar. Får hoppas att den hinner blomma i år så ska jag försöka fota och visa er här i forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon