Tack för ditt svar, Cilla! Du är så duktig på att beskriva i text...

Så... jag dubbelkollar... Eftersom vattenskotten har börjat förgrena sig kan jag börja gallra försiktigt bland dem. OK? Jag tänker mig att ta max en tredjedel och de som i första hand får vara kvar är sådana som jag kommer att kunna spara även längre fram för trädets fortsatta utveckling. Eftersom jag bara tar max en tredjedel kommer jag att börja med att ta de som sitter alldeles för tätt, har dålig infästning, växer inåt eller skaver mot andra grenar, men fortfarande inte mer än 1/3 eller kanske rent utav 1/4.
Låter det vettigt?
Har jag någon glädje av att redan nu välja ut något skott som topp? Vad ska jag i sådana fall tänka på? Ska jag korta in det skottet överhuvudtaget eller låta det vara naturlig längd?
Sen har jag ungefär hundramiljoner frågor så där i största allmänhet om äppelträdet och jag ställer några av dem så får vi se hur det utvecklar sig...

Om man kortar in en gren vid en utåtriktad bladknopp - vad händer då? Blir det blad, gren eller frukt vid knoppen?
Kommer den grenen att växa till sig mer på längden från någon knopp kommande år eller stannar den av i längdtillväxten? Stimuleras fruktbildning genom att man kortar av den?
Och så en annan sak som slog mig... Det jag har trott vara vattenskott har ju redan efter ett år börjat förgrena sig... Kan det vara långskott? Hur ser jag skillnad på dem?
Jahaja. Många frågor har jag... Jag hoppas att du, Cissi, eller någon annan trädkunnig människa har lust att hjälpa mig med svaren!