Madeleine1
Det är ju ett par veckor kvar tills JAS-perioden börjar, men jag håller på att förbereda mig lite inför sommarbeskärning av mitt äppelträd och har nu lite funderingar. sweatingbullets.gif
Tidigare har trädet blivit hårt beskuret i "paraplyform". Det är ett relativt litet äppelträd, men jag strävar efter att ge det en mer naturlig form. Tyvärr är nu kronan full av vattenskott. Så hur 17 gör jag? Ska jag fortsätta att ta bort vattenskotten under ett par år eller kan man spara en del och korta in dem om de sitter bra till? Förra årets skott är långa och har förgrenat sig på årets tillväxt.
Jag har dåligt med fruktved i trädet. I år blir det nog inte mer än 5 äpplen eller så... och den fruktved som finns sitter långt in i trädet och får dåligt med sol.
Jag skulle bli så tacksam om någon kan ge mig lite tips (även om jag förstår att det kan vara svårt). help.gif
Krolliljan
Eftersom jag inte kan ngt om trädklippning, frågade jag min pappa som är van trädklippsre. Han säger att de vattenskott som går inåt ska du ta bort nu. I augusti kan du klippa de andra vattenskotten vid 5:e ögat. Man ska kunna kasta in en keps genom kronan, säger han.
Cilla
Om syftet med ens äppelträd är att kasta hattar eller kepsar genom dem ska man absolut beskära dem för detta. Om syftet är att de ska leva så friskt och länge som möjligt ska man beskära dem för detta. Det finns ingen anledning för fruktens skull att beskära dem så att kepsar eller hattar når igenom dem heller. Se www.juniper.se/tradvard och artikeln om myter kring fruktträdsbeskärning.

Att trädet skjutit vattenskott är ingen naturligt resultat av beskärning, det är ett nödskott som vissa trädarter har när de förlorar för mycket gren och bladmassa. Receptet om amn vill minska denna stress och få trädet att satsa på tillväxt av sina normala grenar är att inte minska gren- och bladmassa. Ett av få grundknep gäller ofta för äppelträd, och det är att när nödskotten bildat sidogrenar har trädet kompenserat sig så att man kan börja att långsiktigt gallra bland vattenskotten. Innan grenarna bildat sidogrenar är det för tidigt att gallra. Man lämnar dem alltså obeskurna.

Vanligt är att man lägger upp gallringen på tre år, så att man vid första beskärningstillfället tar bort 1/3 eller 1/4 av de vattenskott som sitter tätt. Inkortning av vattenskortt har man ingen nytta av, man gallrar bort hela till att börja med. Har man ambitionen att alla vattenskott ska bort skapar man återigen stress i trädet och får i bästa fall nya vattenskott, samt reducerad vitalitet i trädet. Gallrar man långsamt och i en takt som är anpassad efter trädets biologi satsar trädet på att utveckla de vattenskott det har, att så småningom göra dem fruktbärande och att utveckla de andra långskott det fått behålla.

En vanlig mytisk föreställning om äppelträd är att vattenskott inte bär frukt. Dete gör de, men senare än vanliga långskott. Att bli av med vattenskott handlar om att bli vän med dem, låta dem utvecklas och sporra trädet att återigen orka utveckla långskott. Bästa sättet är ofta att låta träden vara utan sekatör och såg ett eller flera år.
Krolliljan
De gamle som klippt träd i alla år har ingen utbildning och uttrycker sig på sitt sätt.
Frukten behöver ljus. Att kasta igenom kepsen betyder inte att det ska vara hål. Det betyder att få in ljus i kronan.
KURT
CITAT (dagliljan @ 17-06-2007, 05:08) *
De gamle som klippt träd i alla år har ingen utbildning och uttrycker sig på sitt sätt.
Frukten behöver ljus. Att kasta igenom kepsen betyder inte att det ska vara hål. Det betyder att få in ljus i kronan.


Jo, men alltför många verkar ta det uttrycket mycket bokstavligt. Eftersom väldigt många fruktträd beskärs på tok för hårt, med vattenskott som följd. Dessutom säger uttrycket inget alls om vilka skott som skall klippas.
Madeleine1
Tack för ditt svar, Cilla! Du är så duktig på att beskriva i text... thanks.gif

Så... jag dubbelkollar... Eftersom vattenskotten har börjat förgrena sig kan jag börja gallra försiktigt bland dem. OK? Jag tänker mig att ta max en tredjedel och de som i första hand får vara kvar är sådana som jag kommer att kunna spara även längre fram för trädets fortsatta utveckling. Eftersom jag bara tar max en tredjedel kommer jag att börja med att ta de som sitter alldeles för tätt, har dålig infästning, växer inåt eller skaver mot andra grenar, men fortfarande inte mer än 1/3 eller kanske rent utav 1/4.
Låter det vettigt?

Har jag någon glädje av att redan nu välja ut något skott som topp? Vad ska jag i sådana fall tänka på? Ska jag korta in det skottet överhuvudtaget eller låta det vara naturlig längd?

Sen har jag ungefär hundramiljoner frågor så där i största allmänhet om äppelträdet och jag ställer några av dem så får vi se hur det utvecklar sig... wink.gif
Om man kortar in en gren vid en utåtriktad bladknopp - vad händer då? Blir det blad, gren eller frukt vid knoppen?
Kommer den grenen att växa till sig mer på längden från någon knopp kommande år eller stannar den av i längdtillväxten? Stimuleras fruktbildning genom att man kortar av den?

Och så en annan sak som slog mig... Det jag har trott vara vattenskott har ju redan efter ett år börjat förgrena sig... Kan det vara långskott? Hur ser jag skillnad på dem?

Jahaja. Många frågor har jag... Jag hoppas att du, Cissi, eller någon annan trädkunnig människa har lust att hjälpa mig med svaren! confused.gif
CasualKarlsson
Inga träd behöver beskäras, förutom möjligen plommon. De kan bli så tunga av sin frukt så att de, genom sitt växtsätt, fläker sina grenar i klykorna och orsakar stora sår som inte övervallas med åren.
Det där med hatten är nonsens. Vad som menas med det är att solen ska kunna belysa frukten så att den blir riktigt fin.
Varje litet snitt man gör i ett träd orsakar stress. Man klipper eller sågar bort lövmassa som ju är trädets sätt att producera socker. Det är därför nästa års tillväxt blir "så bra". Trädet reagerar med att "ta ut" från sin inlagrade energireserv.
Varje litet "klipp" du gör öppnar upp sår för sporer, virus och bakterier. Dessa sätter träden under ännu mer stress och tar till slut död på det.
Om du nu nödvändigtvis måste beskära trädet så ska du alltid se till att saven har någonstans att ta vägen. Klipp inte av en en gren hur som helst utan låt saven ha en oklippt gren eller åtminstonde en välriktad knopp att gå vidare till. Ha en plan för varje snitt.
Nöj dig med att ta bort rot och stamskott, de felriktade unga skotten, de döda och de skavande grenarna.
Ett hårt beskuret träd mår inte bra och är väldigt svårt att "lugna ner".
Cilla
Hej Madeleine,

Jag svarar i din text:
>Så... jag dubbelkollar... Eftersom vattenskotten har börjat förgrena sig kan jag börja gallra försiktigt bland dem. OK? Jag tänker mig >att ta max en tredjedel och de som i första hand får vara kvar är sådana som jag kommer att kunna spara även längre fram för >trädets fortsatta utveckling. Eftersom jag bara tar max en tredjedel kommer jag att börja med att ta de som sitter alldeles för tätt, >har dålig infästning, växer inåt eller skaver mot andra grenar, men fortfarande inte mer än 1/3 eller kanske rent utav 1/4.
>Låter det vettigt?

Japp det låter bra, men det är samtidigt inte lätt att ge svar utan att ha sett trädet. Att se när trädet är i kondition för att ta emot en gallringsbeskärning handlar om fler saker än om vattenskotten bildat sidogrenar, men det är ett av tecknen. Ett annat tecken på om, hur och hur mycket det är vettigt att gallra en äppelkrona från vattenskott är den årliga tillväxten. Den jämför man med vad som är normalt för trädets ålder. Utifrån detta kan man också avgöra om det är gallring som trädet behöver eller inte.
Som tidigare skribenter klokt skrivit så är beskärning endast en av insatserna man gör för ett äppelträd, och det är oftast inte det mest nödvändiga om syftet är lång frisk överlevnad med bra frukt...

>Har jag någon glädje av att redan nu välja ut något skott som topp? Vad ska jag i sådana fall tänka på? Ska jag korta in det skottet >överhuvudtaget eller låta det vara naturlig längd?

Det beror på hur trädet ser ut, hur tyngdpunkter, infästningar, skador etc ser ut, Att återställa en topp på ett träd som vill ha en sådan är rätt mycket en konstruktionsfråga, dvs att hjälpa trädet att bygga det som håller bäst. Att styra och ställa med ett träd utan att veta vad som blir hållbart eller inte är inte vettigt - då är det bättre att låta trädet växa ostört. Det är ändå träden som är experter på sig själva...

>Om man kortar in en gren vid en utåtriktad bladknopp - vad händer då? Blir det blad, gren eller frukt vid knoppen?

Lägger man snittet rätt blir det oftast gren där. Följer man upp med pincering utvecklas fruktanlag en elelr tom två säsonger tidigare.

>Kommer den grenen att växa till sig mer på längden från någon knopp kommande år eller stannar den av i längdtillväxten?

Jag förstår inte frågan tyvärr. Träd växer på två sätt - på bredden strax innanför barken och från alla grenars spets och ut. Men det var nog inte det du menade. Kanske är detta ett svar: Sidogrenar placerar träden mycket väl själva. Jag tycker att många lägger för många snitt i syfte att sporra sidogrenar. Man kan göra detta men träd är bra på att själva placera sidogrenarna med lagom avstånd och tyngd. Det jag tycker man ska göra som beskärare i största allmänhet är att gallra mellan det som träden givit. Att styra tillväxten kan man visserligen göra men för att lyckas väl med det måste man dels kunna en hel del och dels ha studerat just sin sort och det viktigaste - ha ett syfte med det. Trädet har ett syfte med sitt växtsätt, och det är att leva stort och väl och med så många förökningsmöjligheter som möjligt. Med frukt har vi ofta ganska lika syfte, men vi vill ha färre och därmed större frukter i lite glesare kronor. Att då sporra fram tätare sidogrenar är inte vettigt.

>Stimuleras fruktbildning genom att man kortar av den?
Ja om du sporrar och pincerar - kolla upp detta i uppslagsbok. Nej om du inkortar här och där, då bildas istället frukt på sammanpackde ställen under eller innanför nytillväxten och bladmassan.
Kom också ihåg att om du sporrar frukt så får du mycket mindre grentillväxt och i förlängningen inte så många fruktgrenar som du med vanlig underhållsbeskärning får. Varje frukt tar mycket energi. Detta är särskilt synbart på unga träd som sporrats att bära frukt. De kan tom avstanna i tillväxten.
Inrikta beskärning på hållfasthet. Lita på att träden kan detta med att placera frukt!

>Och så en annan sak som slog mig... Det jag har trott vara vattenskott har ju redan efter ett år börjat förgrena sig... Kan det vara >långskott? Hur ser jag skillnad på dem?

Som sagt - vattenskott förgrenar sig och får också fruktanlag. Man ser skillnad på flera sätt (och nu börjar jag snart välkomna dig till mina kurser! www.tradvardskolan.se); grenar som växer från grova grenar och inte har normal proportion till de grenar de kommer ifrån (måste ses i bildexempel el i verkligheten - kolla obeskurna äppelträd så ser du hur oskadade träd ska se ut), grenar med upprättstående riktning de första åren, grenar som i unga år har annan barkfärg, glesare mellan knopparna, ofta lite större blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon