Full version: Kärleksört
Leia
Är det någon som vet en bra sida där det finns både namn och bilder på olika kärleksört?

Jag har fyra olika sorter och skulle vilja identifiera dem. smile.gif
kerstin z5-6

Vit /grönvariegerad kärleksört med rosa blommor -Frosty Morn "

Svartbladig kärleksört med mörk purpurblom
Postmans Pride
Leia
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-06-2007, 16:55) *
Svartbladig kärleksört med mörk purpurblom
Postmans Pride

Den var läcker! Blir den också större och större (fler) varje år? Jag antar att den på bilden var nyplanterad?

Jag har förresten en med vita blommor på och undrar om någon vet om den är känsligare för torka än vad annan kärleksört är? (den tror jag att jag faktiskt har någon lapp på vad den heter, jag ska gå och titta och återkommer!
kerstin z5-6
ja -den är dubbelt så stor i år
Leia
ok jag tog med mig kameran, de blommar ju´inte ännu men någon kanske kan säga vad det är iallafall. smile.gif Den med vita blommor jag skrev om tidigare var "Stardust", jag hittade lappen till den. Men de andra tre skulle jag gärna vilja ha namn på.

Bild ett är den "vanliga kärleksörten" som nästan alla har i sin trädgård, som blommar med vinröda blommor.

Här kommer nr 2. blommar med rosa blommor, har vinrödbruna blad. Lite lägre än de andra och växer inte så "bolligt"

Bild 3. Rödfärgade själkar, rosa blommor. Kraftigare och högre än den "vanliga" kärleksörten.

Floppy
Skulle googla på kärleksört stardust för att se hur den såg ut...hittade då denna sida på odla om olika kärleksörter...med lite bilder...

Kärleksört
anneli85
Skulle gissa på att 2:an kan vara kärleksört Matrona (årets perenn 2000). Tycker det verkar likt men kan inte garantera.
Kerstin eller annan-går det att få tag på Postmans Pride som planta? Den är så häftig!
Leia
CITAT (anneli85 @ 18-06-2007, 12:49) *
Skulle gissa på att 2:an kan vara kärleksört Matrona (årets perenn 2000). Tycker det verkar likt men kan inte garantera.
Kerstin eller annan-går det att få tag på Postmans Pride som planta? Den är så häftig!

Jag gissar också på Matrona men är inte säker...

Jag är också sugen på en Postmans Pride, otroligt läcker! smile.gif
Leia
CITAT (anneli85 @ 18-06-2007, 12:49) *

Idag har jag köpt en postmans pride på Plantagen i Uppsala (98:-). Ärligt talat så hade de inte så fina exemplar, lite trasiga blad och sådär, men jag ville så gärna ha en och räknar med att den blir fin till nästa år när den har bott hos mig ett tag! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon